Even terugspoelen naar 2005, naar de lancering van de eerste SsangYong Actyon. Want dat was het eerste model dat een verhoogd SUV-koetswerk combineerde met een duikende daklijn, een concept dat daarna overgenomen werd door de BMW X6. En de rest is geschiedenis, want de SUV-coupé mag je intussen als ingeburgerd beschouwen.
Nu bijna 20 jaar later krijgt de Actyon een nieuwe modelgeneratie. Het is evenwel geen SsangYong meer, maar een KG Mobility. En van een echte SUV-coupé kan je evenmin spreken, het koetswerk heeft meer weg van een Range Rover Velar dan van een BMW X6.
KGM Torres XL
Als we het Koreaanse persbericht goed gelezen hebben, dan bouwt de nieuwe KGM Actyon op de technische fundamenten van de wat compactere Torres. Dat merk je ook aan de afmetingen van het koetswerk, dat 4740 mm lang (+40 mm), 1920 mm breed (+30 mm) en 1680 mm hoog (-40 mm) is. Het koffervolume van de nieuwe Actyon bedraagt 668 liter, tegenover 703 liter voor de KGM Torres.
De KGM Actyon zou ook het aandrijfgeheel van de Torres adopteren. Het gaat om de 163 pk sterke 1.5 T-GDi, die je kan bestellen met voor- of met vierwielaandrijving en met handgeschakelde of automatische versnellingsbak. Of de nieuwe Actyon ook een elektrische EVX-versie met 207 pk sterke elektromotor en 73 kWh grote batterij krijgt, blijft vooralsnog onduidelijk.
Binnenkort zouden we meer moeten weten, wanneer KG Mobility de Europese versie van de nieuwe Actyon presenteert.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!