Kincsem, een nieuw Hongaars luxemerk dat 'volledig digitaal' te werk gaat, heeft als ambitie om een hybride hyper-GT te bouwen. Nog eentje, ja. Het merk is opgericht door Tibor Bak en haalt zijn naam van een beroemd Hongaars renpaard. Kincsem wil de beste talenten en technologieën samenbrengen om leven te blazen in het project. De eerste klinkende naam is niemand minder dan Callum, het designbureau van Ian Callum, de voormalige hoofddesigner van Jaguar en die dus de zware verantwoordelijkheid krijgt om deze hyper-GT zijn eerste troef te geven: een mooie lijn.
“Het verhaal van het Kincsem-paard is de inspiratiebron voor het merk; de ethiek die aan zijn opleiding ten grondslag lag, was baanbrekend en als gevolg daarvan blijven zijn prestaties ongeëvenaard. Onze baanbrekende benadering van digitale technologie stelt ons in staat om zonder beperkingen te creëren en het individu centraal te stellen in het ontwerpproces. Onze klanten zullen nieuwe niveaus van dynamische personalisatie ontdekken die nog nooit eerder mogelijk waren", aldus Tibor Bak, de oprichter van het merk.
Digitaal
Naast de gebruikelijke bombastische marketingretoriek, is het idee achter dit merk wel interessant: een volledig digitaal ontwerp. Het model wordt wel getekend door Ian Callum, een oude rot in het vak en aan wie we de Jaguar C-X75 (van James Bond: Spectre) te danken hebben, net als de XK, XF, F-Type en de Aston Martin DB7, DB9 en Vanquish. Maar het Hongaarse merk zal nieuwe vormen van digitale integratie gebruiken voor de ontwikkeling, het ontwerp, de fabricage en het bezit van zijn hyper-GT.
54
Als eerbetoon aan de 54 opeenvolgende overwinningen van het renpaard Kincsem (ongeslagen tijdens zijn hele carrière), zal de nieuwe hyper-GT slechts in een oplage van 54 exemplaren worden geproduceerd, waarvan de leveringen in 2023 van start zouden moeten gaan. Om waardige prestaties te kunnen bieden voor zijn klasse en zijn naam, zou deze bolide een hybride aandrijflijn moeten krijgen met inspiratie uit de F1. Later zou deze krachtbron ook gedeeld worden met een tweede SUV-model... We zijn benieuwd of Kincsem hiermee een echte concurrent voor de McLaren Speedtail kan neerzetten!
"De mogelijkheden die het nieuwe verbeterde digitale tijdperk biedt, stellen ons in staat om onze klanten in een soort 'fluxtoestand' te komen, of 'in the zone' zoals atleten zeggen, waarbij we ze een nieuw niveau van personalisatie en dynamische controle kunnen bieden die nooit eerder mogelijk was", beweert Bak. Grote woorden, maar het eerste prototype moet nog gebouwd worden. Om nog maar te zwijgen van de vele producten, diensten en ervaringen die Kincsem nog wil aanbieden. We zullen zien!
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!