De Japanse constructeur zou dus bezig zijn met de ontwikkeling van een extra krachtige Mazda 3 die voor 2021 zou moeten aankomen, als we de eerste informatie kunnen geloven. Wat we nog niet weten: komt hij ook naar Europa, met de steeds strengere normen voor CO2-emissies?
We willen een “gespierde”
Kota Beppu, directeur van het programma ‘3’, heeft gezegd dat hij een “gespierde” versie wil van de compacte middenklasser. “Ik hou van auto’s en ik wil zelf de kans krijgen om een krachtige Mazda 3 te rijden”, heeft hij gezegd. Hij gaf ook toe dat het laatste groene licht nog niet is gegeven, maar dat dat slechts een formaliteit zou zijn.
2,5 liter?
Er worden meerdere configuraties bedacht voor deze 3 (MPS?). Na de discussies is het blijkbaar de 2,5 liter-turbomotor die zou worden behouden. Er zou dus geen hybridisatie komen en het zou niet de SkyActiv-X worden die deze functie zal aannemen. Met ongeveer 250 pk kunnen we niet zeggen dat de Mazda 3 het voortouw zal nemen, maar we denken dat de ingenieurs wel nog wat meer vermogen kunnen vinden. We weten niet of Mazda voor vierwielaandrijving of voor een sperdifferentieel, zoals het geval was bij vorige MPS’en, zou kiezen. In elk geval heeft Kota Beppu gezegd dat men eerder “iets comfortabel dan radicaal zou maken, wetende dat deze 3 sneller moet worden dan de Golf GTI.”
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!