Het gamma van Lamborghini wordt razendsnel geëlektrificeerd: zowel de Urus als de Temerario en de Revuelto komen met een plug-inhybride aandrijfgeheel. En met de nieuwe Lanzador zouden ze zelfs de verbrandingsmotor laten vallen, want die cross-overcoupé wordt volledig elektrisch. Alleen zit er niemand op een elektrisch aangedreven Lamborghini te wachten, waardoor de stierenfokkerij uit Sant'Agata Bolognese zich genoodzaakt ziet om de productie verder te verleggen van begin 2028 naar ergens in de loop van 2029.
De vraag naar elektrische modellen blijft sowieso achter op de prognoses, een fenomeen dat een heleboel constructeurs tot aanpassingen in de productplanning noopt. Een heleboel merken stellen de geplande EV-switch uit, sommigen besloten zelfs om volledig nieuwe verbrandingsmotoren te ontwikkelen. Bij Porsche zijn ze zelfs aan het bekijken of ze geen klassieke benzinemotor in hun elektrische auto's kunnen steken, een proces dat Mercedes reeds deed met de nieuwe CLA.
Helemaal ok!
En in het high-performancesegment waar Lamborghini actief is, moeten ze nog minder weten van 100% elektrische modellen. Eerder maakten we de vergelijking tussen auto's en polshorloges: hoe performant een elektrische hypercar ook kan zijn, het clientèle wil een minstens een V8, als het even kan een V12. "De markt is nog niet klaar voor een elektrische Lamborghini", bevestigt CEO Stephan Winkelmann. "Maar dat is helemaal ok, dat geeft ons enkel extra ontwikkelingstijd".
Bij Lamborghini liggen ze hoegenaamd niet wakker van dat uitstel, want de orderboeken van de Tremerario en vooral de Revuelto lopen sneller vol dan dat ze er kunnen bouwen. En ook verkoop van de stekkerhybride SE-versie van de Urus loopt als een hogesnelheidstrein...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!