In tegenstelling tot zijn rivalen, waaronder Ferrari, is Lamborghini nog steeds niet bezweken voor de lokroep van de compacte turbomotoren ter vervangen van zijn dikke atmosferische multicilinders. Het is trouwens een onderscheidend kenmerk geworden. Of toch voor de sportiefste modellen, want de SUV Urus, die tegen het eind van het jaar op de markt komt, krijgt drukgevoede motoren en zelfs een plug-in hybride versie. “Dat is veel eenvoudiger in de Urus”, zo vertelt Maurizio Reggiani, verantwoordelijk voor de technische ontwikkeling bij Lamborghini, aan onze collega’s van het Britse Autocar. “Het formaat en het gewicht zijn veel minder grote obstakels dan in onze supersportwagens”. Hij zei daarom dat Lamborghini samenwerkt met heel wat onderzoekers, onder meer van het erg gereputeerde MIT (Massachusetts Institute of Technology), aan de ontwikkeling van batterijen met solide anodes voor zijn sportwagens, omdat ze lichter zijn.
Uithoudingsvermogen
Naast de problemen rond afmetingen en gewicht bieden bestaande plug-in hybride oplossingen voor Lamborghini ook geen voldoende constante prestaties. “Op een circuit wil ik zo veel rondjes kunnen rijden als ik verlang. Maar als je dat vandaag [met een plug-in hybride] doet, dan kan dat maar anderhalve ronde [aan half vermogen],” zo voegt Reggiani nog toe. Daarom houdt Lamborghini vast aan de atmosferische V12 voor de volgende generatie van de Aventador. De eerste plug-in hybride van het huis uit Sant’Agata Bolognese komt er pas in 2022 met de opvolger voor de huidige Huracan. Daarmee geeft Lamborghini zichzelf nog 5 jaar om een oplossing te vinden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!