Met de nieuwe Lamborghini Urus SE legt de Italiaanse stierenfokker de lat weet wat hoger, want net zoals de Revuelto en de toekomstige Temerario grijpt de super-SUV naar een plug-inhybride aandrijfgeheel. De door twee turbo's opgezweepte 4 liter-V8 staat pal, maar krijgt voortaan de hulp van een 141 kW en 483 Nm sterke elektromodule die huisvest in de achttrapsautomaat. De tussen de laadvloer en het elektronisch gestuurde achterdifferentieel gepropte batterij heeft een capaciteit van 25,9 kWh en belooft een elektrisch rijbereik van 60 kilometer.
Die plug-inhybride V8-biturbo ontwikkelt een systeemvermogen van 800 pk bij 6.000 toeren per minuut en een maximumkoppel van 950 Nm, beschikbaar tussen de 1.750 en de 5.750 toeren. De Lamborghini Urus SE sprint in 3,4 seconden van 0 naar 100 km/u, in 11,2 seconden van 0 naar 200 km/u en haalt een topsnelheid van 312 km/u. De Urus S zet daar respectievelijk 3,5 seconden, 12,5 seconden en 305 km/u tegenover.
De permanente vierwielaandrijving van de Lamborghini Urus SE maakt gebruik van een elektro-hydraulische multiplaatkoppeling, die het koppel continu verdeelt over de voor- en de achteras. Samen met het elektronisch gestuurde sperdifferentieel op de achteras zorgt dat voor overstuur on-demand, wat de potige SUV het gevoel van een supersportwagen zou bezorgen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!