De volledig nieuwe Land Rover Defender krijgt naast de 90 (3 deuren en korte wielbasis) en 110 (5 deuren en lange wielbasis) een 130-versie met een verlengde overhang achteraan om plaats te bieden aan een derde zitrij. Deze derde versie van de Defender zal in de eerste plaats gericht zijn op markten in Noord-Amerika, China en het Midden-Oosten.
Big Defender
Met de aanduiding 130 blijft Land Rover trouw aan de inmiddels legendarische namen van de eerste generatie - waarvan de 67-jarige carrière in 2016 eindigde - die draaide om de 90-, 110- en 130-versies, verwijzend naar de lengte van de wielbasis in inches. Om de productie vanuit industrieel oogpunt te vereenvoudigen, zal de Land Rover Defender 130 de wielbasis van de al 4,758 meter lange 110 behouden en komt de extra lengte achter de achteras voor een totaal van 5,1 m, 342 mm extra, waardoor een derde zitrij kan worden toegevoegd om in totaal 7 personen te kunnen vervoeren.
Op het eerste gezicht zou deze Defender 130 het motorengamma van de 110 (onlangs door de volledig vrouwelijke WWCOTY-jury uitgeroepen tot middelgrote SUV van het jaar) moeten overnemen, inclusief de hybride versie die een 2.0 4-cilinder met turbo combineert met een 105 kW sterke elektromotor, gevoed door een 19,2 kWh grote accu, voor een gecombineerd vermogen van 400 pk. Afhankelijk van de gewichtstoename zou de actieradius in volledig elektrische modus ongeveer 40 km moeten bedragen (43 km voor de 110). De nieuwe supercharged V8, die onlangs op de 90 en 110 modellen verscheen en 525 pk levert, zal zeker ook aanwezig zijn op de hierboven vermelde prioritaire markten. Het valt nog te bezien of ook de dieselmotoren, al dan niet met milde hybridisering, in het gamma te vinden zullen zijn.
Ieder zijn terrein
Door zijn grotere lengte en de toevoeging van 2 extra zitplaatsen is de Defender 130 bedoeld als aanvulling op het Defender-gamma - dat naast de Land Rover- en Range Rover-gamma's bestaat - zonder inbreuk te maken op de Discovery, die ook in een 7-zitsversie verkrijgbaar is, dankzij een specifieke, avontuurlijkere filosofie, terwijl de Discovery-familie gezinsgericht is en het Range Rover-gamma luxueuzer.
"Toen we de Defender lanceerden, spraken we over een familie van Defenders: coupé, vijfdeurs en nu 130. We kijken naar wat we met dit merk kunnen doen, want met een relatief kleine investering kunnen we het aantrekkelijker maken. Ik ben er absoluut van overtuigd dat Defender een krachtig merk op zich zal worden", aldus Gerry McGovern, Design Manager voor JLR.
De Land Rover Defender zal naar verwachting in de komende 18 maanden op de markt komen, naast de nieuwe generatie Range Rover en Range Rover Sport, die ook in de komende 12 tot 18 maanden worden aangekondigd en die zullen worden gebouwd op het MLA-platform (Modular Longitudinal Architecture), dat het gebruik van drie soorten aandrijflijnen mogelijk maakt: verbrandingsmotoren, elektrisch en plug-in hybride.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!