Kort na de presentatie van de Lotus Emira liet het Britse sportwagenmerk al weten dat er een GT4-raceversie aan zou komen van het nieuwe model. Intussen zijn we zover, met de productieklare Emira GT4 die meteen werd uitgelaten op het circuit van Hethel, bij het Lotus-hoofdkwartier. De Emira GT4 is het eerste model van Lotus Advanced Performance, dat de unieke modellen en racewagens bouwt van het merk.
Toyota-V6
De Emira GT4 is gehomologeerd voor de FIA GT4-klasse en maakt gebruik van de 3,5 liter-V6 met compressor van Toyota, die nog steeds een dikke 400 pk levert, maar met de Motec-ECU teruggeschroefd kan worden volgens de Balance of Performance die geldt per raceweekend. Xtrac levert de sequentiële zesbak met schakelflippers en het sperdifferentieel, terwijl de dempers van Öhlins komen.
100 kg lichter
Dankzij het volledig gestripte interieur en de koetswerkpanelen van composietmateriaal schaaft de Emira 100 kilo van zijn gewicht, voor een minimum van 1.300 kilo zonder vloeistoffen (opnieuw afhankelijk van de BoP). Er is een zespunts rolkooi en een raceharnas met evenveel punten aan de enkele zetel, en de brandstoftank is vervangen door een FIA-gekeurd exemplaar van 96 liter.
192.500 euro en uitverkocht
Met een prijs van 165.000 Britse pond (zo'n 192.500 euro), exclusief belastingen, is de Emira GT4 geen koopje, al is een volbloed racewagen natuurlijk nooit goedkoop. Het prijskaartje houdt de klanten echter niet tegen, want het eerste productiejaar is al uitverkocht. In 2023 hoopt Lotus de productie op te schalen om alle klanten te kunnen bedienen.
De klassieke racewagen op de foto's is trouwens de Lotus Type 30 uit 1965, een Group 4-racer met de 4,7 liter-V8 uit de Ford GT40. Het was een onbetrouwbare racewagen, maar eentje die bloedsnel kon zijn als alles werkte - en met Jim Clark achter het stuur. De Type 30 vormde bovendien de basis voor de eerste Lotus Europa en later zelfs de Esprit.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!