Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Lotus Emira GT4: racewagen, 100 kg lichter en uitverkocht voor 2022

Geschreven door Yeelen Möller op 06-05-2022

Lotus heeft de afgewerkte GT4-raceversie van de Emira officieel onthuld met een shakedown op het thuiscircuit van Hethel. De Emira GT4 is 100 kg lichter dan de straatversie en kost 192.500 euro.

Kort na de presentatie van de Lotus Emira liet het Britse sportwagenmerk al weten dat er een GT4-raceversie aan zou komen van het nieuwe model. Intussen zijn we zover, met de productieklare Emira GT4 die meteen werd uitgelaten op het circuit van Hethel, bij het Lotus-hoofdkwartier. De Emira GT4 is het eerste model van Lotus Advanced Performance, dat de unieke modellen en racewagens bouwt van het merk. 

Toyota-V6

De Emira GT4 is gehomologeerd voor de FIA GT4-klasse en maakt gebruik van de 3,5 liter-V6 met compressor van Toyota, die nog steeds een dikke 400 pk levert, maar met de Motec-ECU teruggeschroefd kan worden volgens de Balance of Performance die geldt per raceweekend. Xtrac levert de sequentiële zesbak met schakelflippers en het sperdifferentieel, terwijl de dempers van Öhlins komen.

100 kg lichter

Dankzij het volledig gestripte interieur en de koetswerkpanelen van composietmateriaal schaaft de Emira 100 kilo van zijn gewicht, voor een minimum van 1.300 kilo zonder vloeistoffen (opnieuw afhankelijk van de BoP). Er is een zespunts rolkooi en een raceharnas met evenveel punten aan de enkele zetel, en de brandstoftank is vervangen door een FIA-gekeurd exemplaar van 96 liter.

192.500 euro en uitverkocht

Met een prijs van 165.000 Britse pond (zo'n 192.500 euro), exclusief belastingen, is de Emira GT4 geen koopje, al is een volbloed racewagen natuurlijk nooit goedkoop. Het prijskaartje houdt de klanten echter niet tegen, want het eerste productiejaar is al uitverkocht. In 2023 hoopt Lotus de productie op te schalen om alle klanten te kunnen bedienen.

De klassieke racewagen op de foto's is trouwens de Lotus Type 30 uit 1965, een Group 4-racer met de 4,7 liter-V8 uit de Ford GT40. Het was een onbetrouwbare racewagen, maar eentje die bloedsnel kon zijn als alles werkte - en met Jim Clark achter het stuur. De Type 30 vormde bovendien de basis voor de eerste Lotus Europa en later zelfs de Esprit.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten