Op zoek naar een snelle rondetijd op de Nordschleife van de Nürburgring heeft Lotus de Evija X gebouwd, een unieke recordversie van de elektrische hypercar die een specifieke chassisset-up en aerodynamisch geoptimaliseerd spoilerwerk combineert met een compacter batterijpakket met een capaciteit van slechts 70 kWh. Ook koplampen en de achterlichtblokken werden voor de gelegenheid geschrapt in een poging het gewicht verder te drukken.
Aan het aandrijfgeheel wordt niet geraakt, de X-variant behoudt de vier elektrische motoren die ook de productieversie van de Lotus Evija aandrijven. Het systeemvermogen bedraagt meer dan 2.000 pk, wat volstaat om in minder dan 9 seconden van 0 naar 300 km/u te knallen en om een topsnelheid van 350 km/u te halen.
Lotus Evija X versus de Nürburgring
Maar wat is dat dynamische potentieel waard op de Nordschleife van de Nürburgring? De Lotus Evija X rondde de Nordschleife in een tijd van 6 minuten en 24 seconden, waarmee de elektrische hypercar toch 11 seconden sneller doet dan de propvol Formule 1-technologie gestoken Mercedes-AMG One - die het record van Snelste Straatlegale Sportwagen op de Ring in handen heeft. Maar de Lotus blijft wel op respectabele achterstand van de Volkswagen ID.R (de Snelste Elektrische Auto met 6:05) en de Porsche 919 Hybrid Evo (de Snelste Auto tout court met 5:19).
Nu blijft Lotus wel aan de rondetijd van de Evija X werken de komende weken, op zoek naar een nog snellere chrono. Betere weersomstandigheden brengen betere rondetijden, is het idee.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!