De Maserati Grecale heeft lang op zich laten wachten en de officiële lancering, aanvankelijk gepland voor november 2021, is uitgesteld tot 22 maart 2022 wegens een tekort aan elektronische chips. Het merk van de drietand zal dan de Grecale onthullen met zijn verbrandings- en hybride motoren. De Grecale heeft hoge verwachtingen en moet Maserati in staat stellen zijn verkoopvolumes op te voeren. De toekomstige ster van het gamma zou echter de 100% elektrische variant van deze SUV kunnen zijn, die in 2023 komt.
>> Lees ook - Maserati Grecale, wat weten we al?
800 V-architectuur
Met een lanceerdatum in 2023 kunnen we afleiden dat deze elektrische Grecale geen gebruik zal maken van een van de nieuwe Stellantis EV-platformen (STLA Medium of STLA Large) maar zal steunen op dezelfde technische basis als de verbrandings- en hybride versies, het Giorgio-platform, zij het met een grondige revisie.
>> Lees ook - De elektrische strategie van Stellantis
Om hoge prestaties te kunnen bieden, zou dit "hybride" platform (op basis van een platform voor verbrandingsmotoren) een 800 V-architectuur aannemen, zoals bijvoorbeeld de Porsche Taycan, Hyundai Ioniq 5 of Kia EV6. Dit ontwerp zou kortere oplaadtijden en een grotere efficiëntie mogelijk maken. Wat de elektromotoren betreft, zou de Grecale EV (een deel van) de aandrijflijn van de toekomstige elektrische MC20 overnemen. Natuurlijk krijgt deze emissieloze Grecale ook vierwielaandrijving. De concurrentie zal bestaan uit de elektrische Porsche Macan.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!