De voor de openbare weg ontwikkelde Maserati MC20 is er ook als GT2-racer. En die GT2-racer krijgt nu een straatlegale Stradale-variant, inclusief diens grotendeels uit koolstofvezel opgetrokken chassis. Dat verbetert de structurele stijfheid van het koetswerk en druk het gewicht. De nieuwe MC20 GT2 Stradale zet nog 1.365 kilogram op de weegschaal, toch 60 kilo minder dan de standaard-MC20.
Centraal achterin de Maserati MC20 GT2 Stradale ligt de bekende Nettuno-motor, een door twee turbo's onder druk gezette 3 liter-V6 die de achterwielen aandrijft via een een gerobotiseerde achtbak met dubbele koppeling. Middels nieuwe turbo's en een herwerke uitlaatlijn wordt het vermogen van de biturbo opgetrokken van 630 naar 640 pk. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt nog 2,8 seconden en de topsnelheid bedraagt nu 324 km/u.
Aerodynamica
Je herkent de nieuwe Maserati MC20 GT2 Stradale het snelst aan zijn aerodynamisch geoptimaliseerde koetswerk, dat een splitter onder de neus combineert met extra sleuven in de voorzijde en een nieuwe vleugel op de achterpartij. En dat spoilerwerk genereert tot 500 kilogram aan downforce bij 280 km/u, waarvan 370 kilo van de neerwaartste druk op de aangedreven achterwielen duwt. Samen met de extra power en het lagere gewicht zorgt dat ervoor dat de GT2 Stradale het testcircuit van Balocco 5 seconden sneller rondt dan een standaard-MC20.
Binnenin de nieuwe Maserati MC20 GT2 Stradale vallen vooral de uit carbon vervaardigde panelen, de blauwe sportstoelen en het met een schakelindicator getooide sportstuur op. Er is ook sprake van een nieuwe rijmodus die 'Corsa Evo' wordt genoemd, maar die enkel beschikbaar is als je oplegd voor het Performance Pack (dat onder meer koolstofkeramische remmen en een race-ABS toevoegt) of het Performance Pack Plus (dat de cockpit zegent met vierpuntsgordels en een FIA-gekeurde brandblusinstallatie bevat).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!