Via zijn baas, Akira Marumoto, maakt Mazda een einde aan de geruchten door de terugkeer van de wankelmotor te bevestigen voor 2022. De roterende motor verdween samen met de RX-8 onder de druk van steeds strengere uitstootnormen, maar de smeekbedes van de fans worden nu dus aangehoord. Alhoewel...
Steun in plaats van sport
Fans van de 24 uur van Le Mans horen nog steeds het schrille gekrijs van de Mazda 787 B die ieders trommelvliezen deed springen op weg naar de eindoverwinning in 1991. En ook de RX-7 en RX-8 van de jaren '90 en 2000 lieten goede herinneringen achter bij de liefhebbers van het merk. Er is dus geen tekort aan mensen die dit type motor terug onder de kap wilden hebben. Maar ook nu zullen ze niet te hard juichen, want voorlopig is er nog geen sprake van een RX-9 op basis van de sierlijke RX Vision. Mazda keert wel terug naar de wankelmotor, maar dan enkel als range extender of in een hybride configuratie voor zijn toekomstige geëlektrificeerde modellen.
Het eerste model dat zal genieten van deze unieke oplossing van de constructeur uit Hiroshima is de elektrische MX-30, die een kleine wankelmotor krijgt om de batterij bij te laden en de (nu vrij beperkte) autonomie te verlengen van de speciale Japanse cross-over. Het klassieke gebruik van een wankelmotor zorgt voor een te hoge CO2-uitstoot, maar zijn draaisnelheid is gemakkelijk te beheersen om een maximale efficiëntie als generator te bereiken. Bovendien is de motor erg compact, waardoor het een slimme en originele keuze is voor oplaadbare hybrides of als range extender. Het valt echter nog te bezien of Mazda erin zal slagen om hem geschikt te maken voor de strenge CO2-normen op de Europese markt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!