Sinds de McLaren P1 uitkwam in... 2013 (bijna 10 jaar geleden!), zijn er nog enkele hybride super- en hypercars van het merk uitgekomen. Denk daarbij aan de Artura en vooral de Speedtail, want met de ervaringen van dat snelheidsmonster is McLaren aan de slag gegaan met een nieuwe batterij voor zijn eerste moderne hypercar. Die is meer dan de helft lichter geworden (49,9 kg vs. 106 kg) en kan sneller op- en ontladen, wat een kleine prestatieboost geeft: 0,4 seconden sneller van 0 naar 300 km/u.
Van 12 naar 3 km range
Er plakt echter ook een grote 'maar' aan vast, of beter gezegd: twee 'maren': de prijs en de EV-range. De batterij-upgrade kost namelijk maar liefst 150.000 euro. Daar koop je al een jong gebruikte tweede McLaren mee. Maar het meest verbazingwekkende is wel de EV-range: die daalt van zo'n 11-12 km naar amper 3 km. Dat komt omdat de nieuwe batterij dus minder gefocust is op range en meer op snel regenereren en weer ontladen.
Met andere woorden: de P1 is dus een zelfladende hybride geworden in plaats van een plug-in hybride. Is die winst op de weegschaal dat waard?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!