MG is nog terughoudend met technische informatie over de Cyberster, zijn toekomstige kleine elektrische roadster in de stijl van de Mazda MX-5. Maar het merk heeft wel al enkele details onthuld over de stijl en enkele originele vondsten. Te beginnen met het stuurwiel, dat met zijn yokevorm inspiratie tapt bij Tesla en Lexus. Ook de vlinderdeuren zijn speciaal voor een auto van dit formaat. Normaal is zoiets het privilege van supercars of tuningfanaten.
>> Lees ook – MG Cyberster (2024) - de moderne Mazda MX-5
Herboren legende
Zoals de eerste renderings van het toekomstige productiemodel onthullen, mikt de MG Cyberster in de roos. Hij herinnert aan de traditie van de Britse roadsters, wat hij aan zijn naam en voorgeschiedenis verplicht is. Daardoor vallen zijn proporties ook samen met de Mazda MX-5... die als de moderne referentie telt en onrechtstreeks heeft bijgedragen tot de neergang van de duurdere en minder betrouwbare Britse cabrio's. Hoe dan ook, met de Cyberster reanimeert MG een vroeger icoon, maar dan in een modern jasje.
Moderner ook dan zijn Japanse rivaal. Kijk daarvoor maar naar de elektrische aandrijving, het gedurfde design en vooral de wenken naar ongewone technologie zoals een stuurwiel in de niet onbesproken yokestijl van Tesla, Lexus en ook beoogd door BMW.
Nog origineler is dat de video een glimp laat zien van deuren die omhoog zwiepen als bij een Lamborghini of een McLaren. Gewaagd, maar vooral leuk als het ook écht op het productiemodel terug te vinden zal zijn! Verder heeft de elektrische roadster een lange motorkap en een kofferklep met afgeknotte eendenstaart. Zijn sportiviteit wordt ook benadrukt door achterlichtblokken met pijlvormen, wellicht bedoeld voor de richtingaanwijzers. De voorste koplampen hebben een kenmerkende signatuur die zeker zal opvallen in de massa.
Op technisch vlak halen de op de concept gepresenteerde cijfers de realiteit niet. Ter herinnering, MG kondigde een 0 tot 100 km/u aan in minder dan 3 seconden en een actieradius van ongeveer 500 mijl, of 800 kilometer. Utopisch, zo blijkt nu. Toch zou het batterijenpakket genoeg over moeten hebben voor prestaties die zijn bloedlijn in ere houden.
Maar zal het ook genoeg zijn om de Polestar O2 en de Wiesmann Thunderball te bestrijden?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!