De Mini hatchback met 3 deuren zal trouw blijven aan zijn klassieke designkenmerken, ook bij de volgende generatie. Dat zegt Oliver Heilmer, designchef bij Mini. De rest van het gamma daarentegen, gaat inspiratie halen bij de Vision Urbanaut, die er heel anders uitziet dan wat we gewend zijn van het merk. De Mini hatch zal trouwens een in twee gesplitst gamma krijgen: de versie met verbrandingsmotor zal gebruik maken van een herwerkte versie van het huidige platform.
- Lees ook: Mini volledig elektrisch tegen 2030
De elektrische Mini wordt daarentegen korter en krijgt een architectuur die samen met de Chinese partner Great Wall Motors is ontwikkeld. De verkorting zal vooral van de neus komen, aan de binnenruimte wordt niet geraakt. Beide modellen moeten wel in 2023 op de markt komen. "De klanten verwachten geen lagere kwaliteit, maar de definitie ervan is wel aan het veranderen. Het gaat niet langer over steeds meer elementen toevoegen", zegt Heilmer.
Het interieur van de nieuwe elektrische Mini zal een meer "nette en minimalistische" look krijgen, met vooral stoffen bekledingen. Leer en chroom, die vandaag zeer aanwezig zijn bij Mini, zouden geleidelijk aan moeten verdwijnen, aangezien Mini "enkel functionele in plaats van decoratieve sfeerelementen" wil toevoegen. Een back-to-basicsbenadering die ook al te zien was op de Strip-conceptcar van modeontwerper Paul Smith.
>>> Het volledige Mini-gamma met Belgische prijzen
Vernieuwd gamma
Het toekomstige gamma van Mini zal er ook anders uitzien. Niet elk huidig model zal een opvolger krijgen, maar er komen wel nieuwe modellen bij. Toch wil Mini het aanbod beperken tot 4 à 5 modellen. Er zou een elektrische cross-over moeten komen die samen met Great Wall Motors wordt ontwikkeld, naast de nieuwe Countryman, die gebaseerd blijft op de BMW X1, groter wordt, en zijn benzine- en (deels) elektrische aandrijflijnen behoudt.
Formaat volgens de behoeften
Hoewel Heilmer toegeeft dat de kans klein is dat er ooit een Mini komt met een lengte van bijna 5 meter, legt hij uit dat grootte op elke markt een relatieve waarde is. Een kleine auto op de Amerikaanse markt wordt in Europa bijvoorbeeld beschouwd als een compacte middenklasser of een break. Heilmer en Körber werken echter aan de terugkeer van een stadsauto in het A-segment, geïnspireerd op het Rocketman-concept.
Veranderende attitudes en klantenbehoeften zullen dus bepalend zijn voor de vorm en het formaat van toekomstige Mini's. Bij elektrische modellen bijvoorbeeld betekent een kleinere omvang van het voertuig een kleinere accu en dus een kleinere actieradius. Bij de huidige stand van zaken vormt een beperkt rijbereik echter nog steeds een psychologisch obstakel voor de klanten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!