Gezien de huidige Mini op het UKL1-platform dateert van 2014, zou de nieuwe generatie in 2020 moeten komen. Maar het zal voor later zijn volgens de woordvoerder van de BMW-groep, Maximilan Schoeberl, overgenomen door Reuters en Autocar. Zij brengen twee verklaringen: de onzekerheden door de Brexit en een stijging van de koten. BMW heeft een fabriek in Oxford (Engeland) waar de Mini Hatchback wordt gebouwd. Nu de Brexit in werking is getreden, is nog niet alles in orde gebracht.
Wachten op akkoord
De EU en het Verenigd Koninkrijk moeten tegen het einde van het jaar nog overeenkomen over enkele commerciële akkoorden. Als er geen akkoord is, worden er bij invoer van stukken vanuit de EU naar de Britse fabriek douanetaksen geheven, wat de productiekosten doet stijgen. BMW heeft al zijn voorzorgen genomen door Mini’s te bouwen bij VDL Nedcar in Nederland. De Duitse constructeur zal niet twijfelen om het productietempo op te schroeven bij onze Noorderburen als het VK en de EU geen akkoord bereiken.
Kosten
Bovendien lijkt het erop dat de nieuwe generatie Mini compacter zal worden. Daarvoor is er dus een andere architectuur nodig dan het UKL1-platform. Er is zelfs sprake van een partnerschap met het Chinese Great Wall voor de ontwikkeling. Van platform veranderen betekent grote ontwikkelingskosten, maar ook grote kosten om de productielijnen in Oxford en Born (NL) om te bouwen. Tegelijk investeert BMW enorm in de elektrische wagen, geconnecteerde systemen en autonoom rijden. Gezien de budgetten niet onbeperkt zijn, zal de Mini dus moeten wachten op zijn vernieuwing. Vooral omdat de Münchense groep al een besparingsplan heeft om het aanbod van motorisaties en transmissies van zijn gamma’s te verminderen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!