Bovenaan in het gamma van DS Automobiles vinden we op dit moment de grote berline DS 9 en de gezins-SUV DS 7, maar beide modellen hebben moeite om op te boksen tegen de doorgewinterde premiumconcurrentie. De Franse constructeur gaat proberen deze gevestigde orde de komende maanden op te schudden door met de DS 8 een nieuw vlaggenschip te presenteren.
Deze grote SUV-coupé, die geïnspireerd is op de conceptcar DS Aero Sport Lounge uit 2020, zal uitsluitend elektrisch zijn en profiteren van de nieuwste technologieën van Stellantis, zowel op het gebied van het platform en de aandrijflijn als de softwaresystemen aan boord. Wat weten we al over deze toekomstige DS 8, die eind dit jaar of begin 2024 gepresenteerd zal worden?
Koetswerk en afmetingen
De toekomstige DS 8 wordt dus een ‘SUV-coupé’. Meer dankzij een erg schuin geplaatste achterruit dan door een sterk aflopende daklijn, om achterin veel ruimte en comfort te behouden. Vooraan mogen we een verticale, 'trapsgewijze' lichtsignatuur verwachten, terwijl achteraan L-vormige lichtblokken spelen met driehoekige vormen. Met een lengte van ongeveer 4,80 m moet er voldoende interieur- en kofferruimte zijn voor alle vijf de inzittenden. Volgens onze informatie zijn er geen plannen voor een variant met 6 of 7 zitplaatsen over 3 rijen.
LEES OOK Stellantis en Foxconn creëren SiliconAuto
Specificaties en prestaties
De DS 8 wordt gebaseerd op het STLA Medium-platform en zal daarom alleen elektrische aandrijflijnen met één of meerdere motoren aanbieden. Klanten zullen dus kunnen kiezen tussen twee- en vierwielaangedreven varianten en vermogens van rond de 245, 450 of zelfs meer dan 600 pk.
DS zal hoogstwaarschijnlijk besluiten om de topsnelheid te beperken tot ongeveer 180 km/u, maar voor de krachtigste versies met vierwielaandrijving zou het prestatieniveau hoog moeten zijn. Systemen voor wegligging, rijassistentie en actieve veiligheid zullen profiteren van de STLA Brain-softwarearchitectuur die binnen de groep werd ontwikkeld.
LEES OOK De nieuwe elektrische strategie van Stellantis
Batterij en laden
Volgens eerdere informatie van Stellantis zal het STLA Medium-platform geschikt zijn voor accupakketten van 87 tot 104 kWh. De DS 8 zou daarmee een actieradius van bijna 700 km (WLTP) kunnen bieden. Stellantis moet nog specificeren of de elektrische architectuur van de STLA Medium 400 of 800 volt zal zijn, zoals bijvoorbeeld het geval is voor de Maserati GranTurismo Folgore. Die laatste maakt snelladen tot 270 kW mogelijk.
Prijs en levering
Verwacht wordt dat de nieuwe DS 8 eind 2023 of begin 2024 zal worden onthuld, terwijl de verkoop pas in de tweede helft van 2024 zal starten. Wat de prijs betreft, is er natuurlijk nog geen informatie vrijgegeven. Maar een vanafprijs van rond de 60.000 euro voor de 245 pk sterke tweewielaangedreven versie met een 'kleine' accu lijkt aannemelijk.
Ter vergelijking: een plug-inhybride DS 9 start in België vanaf 62.050 euro, terwijl de topversie DS 9 E-Tense 360 4x4 Collection Esprit de Voyage er 85.850 kost. De SUV DS 7 E-Tense 4x4 Esprit de Voyage kost 63.800 euro
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!