Mini zal in de toekomst weliswaar zijn gamma verrijken met cross-overs naast de Mini Countryman, die een maatje groter gaat worden. Maar dat betekent niet dat het zijn roots zal verloochenen, want het gaat ook zijn kleine driedeurs vernieuwen.
LEES OOK Mini: volledig elektrisch tegen 2030
Om zijn identiteit te versterken, zal die Mini Cooper heten in plaats van Mini Hatch. Geheel volgens de tijdsgeest zal hij zowel verbrandingsmotoren als twee elektrische versies aanbieden om een zo groot mogelijk publiek aan te spreken. Mini kondigt tot 250 pk en een maximale actieradius van 380 km aan.
Nieuwe look, nieuwe naam
Volgens Stefanie Wurst, de nieuwe CEO van Mini, zal de volgende generatie van de ‘Britse’ stadsauto terugkeren naar de roots… van het BMW-tijdperk. Hoewel deze vierde generatie van de Mini ‘by BMW’ niet groter wordt en een lengte van 3,8 m behoudt, zal hij een langere wielbasis en een kortere vooroverhang krijgen, maar ook breder worden, terwijl hij een frisse look krijgt die geïnspireerd is op die van de toekomstige Mini Aceman.
Dat betekent ronde dagrijlichten rond bolvormige koplampen die hem meer persoonlijkheid moeten geven. En in plaats van hem een Mini ‘3-deurs’ of Mini ‘Hatch’ te noemen, krijgt deze ‘originele’ Mini eindelijk zijn eigen naam, net als de Aceman, Countryman of Cabriolet: hij zal Mini Cooper heten.
Benzine- en elektromotoren
De Mini Cooper komt in mei 2024 in eerste instantie als elektrische auto op de markt, in twee varianten: de 183 pk sterke Mini Cooper E en de 218 pk sterke Mini Cooper SE. Beide zullen pure voorwieltrekkers zijn, met een accupakket van respectievelijk 40 en 54 kWh. Mini heeft een bereik van 240 mijl of 384 km aangekondigd voor de Mini Cooper E. De SE zal naar verwachting meer dan 400 km halen. Een flinke verbetering ten opzichte van de huidige elektrische Mini, die het houdt bij 240 km.
Er is ook al een JCW-variant gepland om de Abarth 500e en de komende Alpine R5 het hoofd te bieden, met een vermogen van minstens 250 pk en een batterij van 54 kWh. Voor deze wildere versie wil Mini meer richten op prestaties en sensatie dan op de actieradius.
De varianten met verbrandingsmotor volgen in juli 2024. Mini zal naar verwachting vasthouden aan voorwielaandrijving, terwijl het vrijwel zeker is dat een achttrapsautomaat de enige beschikbare transmissie zal zijn. Terwijl diesel niet langer aan de orde van de dag zal zijn, wordt ook hier een JCW-versie verwacht, al is het niet duidelijk of die meer vermogen en prestaties zal bieden dan de elektrische Mini Cooper JCW.
Centrale ronde klok
In het interieur houdt Mini zijn 'back to the roots'-aanpak aan, door de snelheidsmeter achter het stuurwiel te schrappen. Alle informatie zal worden gegroepeerd in het grote ronde scherm in het midden, dat geen kunststof rand meer zal hebben zoals in de huidige modellen. Maar Mini zal blijven vertrouwen op analoge bedieningselementen met echte fysieke knoppen en zelfs een echte 'ouderwetse' contactsleutel.
Een Mini moet echter trendy en fun zijn. Daarom voorziet de constructeur voor de passagiers een weergave van informatie zoals de snelheid en de tijd op het dashboard.
Prijs en levering
De Mini Cooper E en Cooper SE komen in mei 2024 op de markt en worden geproduceerd in China, met behulp van het nieuwe Spotlight EV-platform dat in samenwerking met het Chinese Great Wall Motors is ontwikkeld. De prijzen zullen naar verwachting meer dan 30.000 Britse pond bedragen, of meer dan 33.000 euro voor de Mini Cooper E.
De Mini Coopers op benzine, die worden geproduceerd in het Engelse Oxford, komt in de zomer van 2024 op de markt, maar daarvoor is nog geen prijsindicatie gegeven. Stefanie Wurst zei ook dat er vijfdeurs- en cabrioletvarianten op de markt zullen komen, maar in eerste instantie alleen met verbrandingsmotor. Er zou echter wel een elektrische variant kunnen komen in een beperkte oplage, zoals van de huidige Mini Cooper SE Cabrio.
Bron: Autocar
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!