Mitsubishi maakt deel uit van de Alliantie Renault-Nissan. Een meevaller voor de Japanse constructeur, die de Europese markt had verlaten, maar een comeback zal maken met twee modellen: de nieuwe Colt en ASX. Over die laatste heeft Mitsubishi meer informatie onthuld, waaronder de motoren die hem zullen aandrijven. Het zal geen verrassing zijn dat er hybride en plug-inhybride motoraandrijfgehelen onder de motorkap van dit neefje van de Renault Captur zullen liggen.
>> Lees ook – Blijft Mitsubishi dan toch in Europa?
Gebouwd in Spanje
De tweede generatie van de Mitsubishi ASX zal gebaseerd zijn op het CMF-B-platform van de Renault Captur. Van die laatste zal hij dan ook een aantal aandrijfgehelen overnemen en hij zal ook worden gebouwd in de Spaanse fabriek in Valladolid. Mitsubishi heeft al twee benzinemotoren met hybridisatie aangekondigd:
- Een zelfopladende hybride: een atmosferische viercilinder van 1,6 liter gecombineerd met een kleine elektromotor en een HSG (High-Voltage Starter Generator) die gevoed wordt door een batterij van 1,3 kWh. Hij zal worden uitgerust met een automatische transmissie met klauwkoppelking en het gecombineerde vermogen zal 145 pk bedragen met een CO2-uitstoot van 107 tot 113 g/km (WLTP).
- Een plug-inhybride die een benzinemotor combineert met twee elektromotoren en een batterij van 10,5 kWh voor een systeemvermogen van 160 pk en een CO2-uitstoot die beperkt is tot 30 à 31 g/km. Ook hier zal de versnellingsbak een automaat met klauwkoppelingen zijn.
Kortom, de Renault E-Tech-aandrijflijnen die we onder meer al in de Captur zagen. Maar de Mitsubishi ASX zal ook een gamma benzinemotoren zonder hybridisatie aanbieden: een drukgevoede 1.0-driecilinder van 91 pk en een drukgevoede viercilinder 1.3 DI-T van 140 pk. Beide zijn standaard gekoppeld aan een manuele versnellingsbak met zes verhoudingen. De krachtigste van de twee zal echter ook te krijgen zijn met een gerobotiseerde DCT7-zevenbak met dubbele koppeling. In dat geval wordt het vermogen opgevoerd tot 158 pk. De CO2-uitstoot varieert van 130 tot 137 g/km, afhankelijk van de versie.
>> Lees ook onze Detailtest van de Renault Captur E-Tech Plug-in Hybrid
Andere stijl
Hoewel hij het platform en de aandrijflijnen van de Captur gaat gebruiken, zal de Mitsubishi ASX zich daarvan onderscheiden met een heel ander design. Op de door Mitsubishi verstrekte beelden zien we een sportievere lijn, met een aflopend dak en een meer wigvormige snuit die voorzien zal zijn van de nieuwe lichtsignatuur van het merk. Er is ook een prominent logo in het midden van de voorkant en ronde, uitgesproken spatborden om de sportieve stijl te onderstrepen. Heel wat anders dus dan het chic-burgerlijke kantje van de Captur.
De nieuwe Mitsubishi ASX zou eind 2022 moeten worden onthuld om in het voorjaar van 2023 op de markt te worden gebracht met een betaalbaarder prijskaartje dan dat van zijn Renault-neef.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!