Er is veel veranderd op 50 jaar tijd. De wereldbevolking is meer dan verdubbeld, het digitale tijdperk heeft zowat elk aspect van ons leven veranderd en ook de autowereld ziet er heel anders uit dan in 1972. Er zijn echter ook dingen die hetzelfde zijn gebleven: Porsche maakt nog steeds een RS-variant van zijn 911. Al kunnen de oorspronkelijke Carrera RS 2.7 en de nieuwe 992 GT3 RS nauwelijks met elkaar vergeleken worden.
In 1972 was je nog de snelste Duitse sportwagen met een 210 pk sterke 2,7 liter-zescilinder, met een rode zone die rond de 6.500 toeren begon en een innovatieve ducktail-spoiler die voor meer stabiliteit en zelfs minder luchtweerstand zorgde. In 2022 heb je wat meer nodig om een van de snelste straatauto's voor op het circuit te krijgen: een 4-liter boxermotor met 520 pk die tot 9.000 toeren per minuut gaat, 860 kilo downforce dankzij de gigantische taartschep achterop en de diffusor er net onder en een vliegensvlugge PDK-robotbak.
Retrolook als optie
Wat niet wegneemt dat de retro-kleurstelling van deze Porsche 911 GT3 RS bijzonder in de smaak valt. De groene accenten breken het nogal plompe uiterlijk van de nieuwste 911 en steken mooi af tegen het donkere carbon en het witte koetswerk. Op de spoiler is er voldoende ruimte om de merknaam in koeien van letters te draperen, terwijl op de zijdelingse vleugeltjes het ouderwetse RS-logo wordt afgebeeld. Het is bovendien een voorproefje voor Amerikaanse klanten, die binnenkort een Tribute to Carrera RS-pakket kunnen bestellen op hun gloednieuwe 992 GT3 RS.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!