Tegen 2025 zal het gamma van Porsche drie nieuwe EV-modellen tellen, maar van een elektrische Panamera was geen sprake. Inmiddels weten we meer...
Zoals de Porsche Macan
Met de Panamera volgt Porsche dezelfde strategie als met de Macan. In 2023 krijgt de huidige versie een flinke make-over, zodat hij het kan uitzingen tot 2030. Zowel het koetswerk als het interieur krijgen een flinke update, maar die vernieuwde Porsche Panamera blijft wel op het MSB-platform staan en zal aangeboden worden met al dan niet geëlektrificeerde verbrandingsmotoren.
Maar intussen zal Porsche het gamma ook aanvullen met een 100% elektrische Panamera, die zijn technische basis zal delen met de volgende generatie van de Porsche Taycan. Dan hebben we het over het zogeheten SSP Sport-platform, nauw verwant met de door Porsche voor andere VW-modellen ontwikkelde SSP-module.
Groter verschil met de Taycan
Hoewel de nieuwe Panamera en de volgende Taycan op dezelfde EV-architectuur staan, zullen beide modellen heel andere accenten proberen leggen. De volgende Taycan blijft een echte sportieveling, slank en sierlijk. Terwijl de nieuwe Panamera een groeistuip krijgt en (nog) meer opschuift richting limousines à la Mercedes-AMG EQS en BMW i7 M70.
Hoewel de insteek iets anders is, deelt de nieuwe Porsche Panamera zijn EV-componenten met de toekomsige Taycan (die in de loop van 2027 in productie zou gaan). Dan hebben we het over de keuze tussen een of twee (misschien zelfs drie) elektromotoren, een 800V-architectuur en een rijbereik van 600 kilometer.
Bron: AutoCar
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!