Škoda is niet tevreden over de huidige verkoopcijfers van de compacte Rapid en gooit het over een andere boeg. De opvolger die beloofd is voor 2019 wordt geen directe vervanger van de huidige generatie. De huidige positionering in het C-segment wijzigt: alleen de Spaceback blijft voortbestaan. Maar dan in een andere vorm.
Rapid is geen Octavia
Eén van de doelstellingen van deze herschikking in het gamma uit Mlada Boleslav is om de Rapid en Octavia wat beter van elkaar te onderscheiden. Het koetswerk van de Rapid krijgt twee volumes, terwijl de Octavia zijn silhouet van een drievolumer en break behoudt. De Rapid wordt dus meer ‘Golf’ dan zijn grote broer ooit geweest is.
Verandering op elk vlak
De Rapid wordt zowel esthetisch als technologisch radicaal anders. Dat is toch wat Alain Favey, verantwoordelijk voor verkoop en marketing bij Škoda, vertelt aan onze collega’s van Autocar. Het nieuwe model zal het modulaire platform MQB AO gebruiken dat onlangs al zagen bij de nieuwe Polo. Er komt ook een nieuwe generatie infotainmentsystemen, voor heel het gamma trouwens.
Onder de motorkap
Mechanisch wordt hij aangeboden met de jongste benzinemotoren van de Volkswagen-groep: een 1.0 driecilinder met vermogens van 84 tot 109 pk en een 1.5 die tot 148 pk haalt. Een 1.6 diesel staat wellicht ook in de catalogus, maar een elektrische versie ontbreekt nog op het programma. Met deze nieuwe Rapid hoopt de constructeur zijn verkoop te verdubbelen in het eerste volledig verkoopjaar.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!