We wisten al dat hij eraan zou komen, maar nu is de Ineos Grenadier Quartermaster ook officieel voorgesteld. Dat gebeurde op het Goodwood Festival of Speed. De Quartermaster is een pick-upafgeleide met dubbele cabine die gebaseerd is op de pure terreinwagen van het jonge Britse merk en is een uitstekende rivaal voor de Jeep Gladiator. In vergelijking met de gewone Ineos Grenadier is het ladderchassis van de Quartermaster 305 mm langer, waardoor er in de 1.564 mm lange en 1.619 mm brede laadbak makkelijk een europallet past.
LEES OOK AutoGids test de Ineos Grenadier
De Ineos Grenadier Quartermaster heeft een laad- en sleepvermogen van respectievelijk 760 en 3.500 kg, terwijl de geopende laadklep een belasting van 225 kg aankan. De laadbak kan worden voorzien van vier bevestigingsringen, een stopcontact van 400 watt, een rolluik of een huif. Daarnaast zijn er net als voor de gewone Grenadier een heleboel personaliseringsmogelijkheden om bijvoorbeeld jerrycans of ladders te vervoeren.
Qua motoren is het aanbod identiek als dat van de Ineos Grenadier "Station Wagon", te weten drie liter grote zescilinders-in-lijn van bij BMW, zowel op benzine (286 pk) als op diesel (249 pk), gekoppeld aan een ZF-achttrapsautomaat. Ook de uitrustingsniveaus zijn dezelfde: standaard, Trialmaster en Fieldmaster. De Ineos Grenadier Quartermaster kan vanaf nu worden besteld in Groot-Brittannië. Hoeveel hij in België zal kosten, is nog niet bekend.
Waterstofprototype
Tegelijk met de Quartermaster stelde Ineos in Goodwood een prototype voor van een elektrisch aangedreven Grenadier met een brandstofcel op waterstof. Ook die aandrijving komt van bij BMW en kon in de Grenadier worden ingebouwd door het ladderframe en de achtertrein aan te passen. Het systeem biedt torque vectoring-mogelijkheden om het koppel naar elk achterwiel te moduleren, wat niet alleen van pas kan komen in offroadsituaties, maar ook op de weg.
Het Grenadier FCEV-prototype werd ontwikkeld in samenwerking met de Oostenrijkse specialist ALV en onderscheidt zich aan de buitenkant enkel door een bult op de motorkap om ruimte vrij te maken voor de brandstofcel, maar Ineos laat weten dat die bochel er niet meer zal zijn op de productieversie van de elektrische Grenadier, die aangekondigd wordt voor 2026.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!