Een van de meest efficiënte methodes om de dynamiek van een auto te verbeteren en het verbruik te doen dalen, is om het gewicht te verminderen. Maar het is een complexe opgave, want er moet ook worden voldaan aan de veiligheidsnormen en de hedendaagse comfortstandaarden. Opel is er wel in geslaagd om 108 kilo te winnen voor de volgende generatie Corsa. Zo zal de lichtste variant van de Duitse vijfdeurs slechts 980 kg wegen.
Motorkap, zetels, isolatie, assemblage
Het gewichtsverlies (gemiddelde vermindering van 10%) komt van verschillende delen van de auto. Zo hebben bijvoorbeeld de motor en de motorkap, beiden van aluminium, het gewicht aan de voorzijde met 17,4 kg verminderd. De zetels zijn ook lichter: -10 kg. En de carrosserie is ook nog eens 40 kilo lichter. Daarnaast is het gewichtsverlies van de Corsa ook te wijten aan een gericht gebruik van verschillende soorten staal en assemblagemethoden, evenals een lichter isolatiemateriaal.
Benzine, diesel en batterij
De 6e generatie Corsa zal genieten van hetzelfde nieuwe platform van de Peugeot 208. En zoals de Franse auto, zal de Duitser beschikbaar zijn als benzine, diesel en met een elektrische aandrijving. Opel gaat de nieuwe Corsa eind dit jaar onthullen. Het merk met de bliksemschicht heeft al beelden vrijgegeven van de veelzijdige stadswagen van 4,06 m lang in camouflagepak.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!