Elektrische auto's waren te duur, maar dankzij allerlei fiscale tegemoetkomingen (en extra kosten voor wagens met een verbrandingsmotor) worden EV's stilaan bereikbaar. Je kon er nergens mee naartoe, want het werkelijke rijbereik van die elektrische auto's was om van te huilen. Ook daar heeft de auto-industrie op geanticipeerd, want de vandaag gebruikte batterijpakketten worden groter en groter en dus rijd je verder en verder. Bovendien neemt het aantal laadstations razendsnel toe.
Dat laden, dat duurt zo lang. Zelfs aan een snellader ben je makkelijk een kwartiertje zoet. Nu worden die installaties steeds performanter en neemt ook de laadsnelheid van elektrische auto's enorm toe, zodat je steeds minder tijd verliest. Binnenkort is een architectuur op 800 volt ingeburgerd en ook de doorbraak van de vaste-stofbatterij staat voor de deur. Maar het kan ook eenvoudiger...
LEES Tesla Gigafactory Tesla in Berlijn kampt met merkwaardig probleem
Opel Mokka Cof-e
De Britse tak van Opel, die nog steeds onder de Vauxhall-vlag vaart, heeft iets gevonden om het laden aangenamer te maken. De Mokka Cof-e stuurt weg van peperdure technologieën die de prijs van de elektrische SUV in de hoogte zouden jagen, en verkiest een beproefde methode om de tijd te versnellen. Zoals de naam het al een beetje weggeeft, komt de Cof-e met twee in de koffer geïntegreerde koffiezetapparaten: een echte baristamachine voor de langere laadbeurten en een machine met plug-and-drinkpads voor de kortere stops.
Liever een latte of een cappuccino? Geen probleem, want de Vauxhall Mokka Cof-e beschikt ook over een melkstomer en een koelkastje, zodat je zelf je koffie kiest. En je hoeft je niet te haasten, want zelfs aan een DC-lader heeft de 54 kWh grote batterij van de elektrische Mokka-e al snel een half uur nodig om 80% van zijn capaciteit te herwinnen. Dan komt een bakje troost als geroepen, nietwaar?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!