Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / De nieuwe pausmobiel is een elektrische Mercedes G-Klasse

Geschreven door Klaas Janssens op 06-12-2024

Paus Franciscus rijdt voortaan elektrisch, want de nieuwe pausmobiel is een stevig vertimmerde Mercedes G 580 EQ met speciale slentermodus.

Hoewel er ook andere merken de revue passeerden, is Mercedes al 97 jaar kind aan huis in het Vaticaan. De afgelopen 45 jaar liet de leider van de Rooms-Katholieke Kerk zich doorgaans rondrijden in een door Stuttgart geleverde G-Klasse. En die traditie wordt netjes verdergezet, want paus Franciscus kreeg een gloednieuwe Mercedes G 580 geleverd, die persoonlijk overhandigd werd door CEO Ola Källenius. De elektrische G fungeert dan ook als dienstwagen tijdens het zogeheten jubeljaar 2025, een evenement dat slechts eens in de 25 jaar plaatsvindt en waar miljoenen pelgrims voor naar Rome komen 

Pausmobiel Mercedes G Elektrisch

De nieuwe pausmobiel is meer dan een parelwitgespoten, met het goudkleurige wapenschild van Vaticaanstad getooide Mercedes G 580. De hele achtersteven werd verbouwd, waarbij de achterbank plaats moet ruimen voor een centrale, rond zijn as draaiende en op een verhoogje gemonteerde luxefauteuil waarop paus Franciscus kan plaatsnemen. Op het achterdek vind je nog twee extra stoelen terug voor eventuele passagiers. Het interieur van de elektrische pausmobiel kleurt maagedelijk wit, maar het tapijt achteraan kleurt donkerrood. Mercedes ontwikkelde ook speciale hardtop die de inzittenden beschermd bij slechte weersomstandigheden.

Speciale slentermodus

De nieuwe pausmobile baseert zich dus op de elektrische Mercedes G-Klasse, die vier elektromotoren gebruikt om op een systeemvermogen van 587 pk te komen. Het maximale koppel bedraagt zo maar eventjes 1.164 Nm. Het batterijpakket van de G 580 heeft een capaciteit van 116 kWh en belooft een rijbereik van 470 kilometer, snelladen kan aan maximum 200 kW. Mercedes ontwikkelde een heleboel speciale terreinfuncties, gaande van de G-Roar en de G-Steering tot de spectaculaire G-Turn (waarbij de Mercedes ronddraait zoals een tank).

Pausmobiel Mercedes G Elektrisch

We betwijfelen of paus Franciscus die enorme elektropower en die slimme off-roadmogelijkheden ooit gaat benutten, al weet je natuurlijk nooit wat iemand in zijn vrije tijd uitspookt. Voor de pausmobiel ontwikkelde Mercedes wel een soort slentermodus die de chauffeur moet helpen om heel traag te rijden, zoals je dat doet wanneer je je door grote menigten beweegt. Het team van specialisten uit Graz (Oostenrijk), Sindelfingen (Duitsland) en Rome (Italië) werkte ongeveer een jaar samen aan het project.

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten