De alweer uit 1988 stammende Peugeot 205 Rallye was een wat Spartaanser uitgerust en minder performant, maar dus ook goedkoper alternatief voor de GTI. Onder de motorkap lag een 1,3 liter-blok dat amper 100 pk verzamelde (in Duitsland kwam er later ook een reeks met wat krachtigere 1,9 liter-krachtbron), maar het gestripte interieur drukte het gewicht en de van de GTI overgenomen ophanging booste het rijplezier. De door Peugeot-Talbot sport gebouwde 205 Rallye kwam enkel in het wit of het geel en kende een oplage van 30.111 exemplaren. Vandaag is het een echt hebbeding geworden.
Het idee om een moderne interpretatie van die 205 Rallye te maken, is niet nieuw. Zo kwam Garages Hotz uit het Zwitserse Travers eind 2023 met een in eigen beheer gebouwde 208 Rallye aanzetten, al beperkten de wijzigingen tot een bijzonder geslaagde bodykit in de stijl van de originele Rallye-modellen op basis van de 106, de 205 en de 306. Maar nu gaat ook Stellantis Motorsport met het originele recept aan het koken...
Specs en prijs
Met deze Peugeot 208 Racing als resultaat. De stickers op het koetswerk ogen wat opzichting, maar de stalen velgen en de dubbele uitlaatpijp zorgen wel voor de juiste uitstraling. Onder de motorkap ligt de bekende 1,2 liter-driepitter van Stellantis, die amper 145 pk naar de voorwielen stuurt via een manuele zesversnellingsbak met ingekorte schakelwegen. Het gestripte interieur doet het totaalgewicht zakken tot 1.050 kilogram, wat er samen met de opgewaardeerde remmen en de strakkere ophanging voor moet zorgen dat de 208 Racing een bovengemiddelde bochtenappetijt heeft.
Dat rijplezier blijft evenwel voorbehouden voor de thuismarkt van Peugeot, want deze creatie van Stellantis Motorsport is bedoeld voor de FR6 Trophy-juniorklasse in het Franse rallykampioenschap. En die competitiefocus heeft zijn prijs, want de 208 Racing verandert pas van eigenaar voor 38.900 euro...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!