Na de conceptcar en de teaser is dit nu het definitieve design van de Polestar 5. Het wordt een grote elektrische berline op een eigen platform van het merk uit gelijmd aluminium. Het model moet de concurrentie aangaan met de Porsche Taycan en de duurdere uitvoeringen van de Tesla Model S, of in mindere mate met de Lucid Air. De Polestar 5 blijft erg dicht bij de initiële conceptcar en zou in 2024 op de markt moeten komen.
LEES OOK Polestar 3, 4 en 5: overzicht, lancering en prijzen van de nieuwe EV-modellen
Vergeleken met de Precept is het eerste opvallende detail de – verwachte – terugkeer van gewone achterdeuren in plaats van suicide doors zonder B-stijl. Polestar maakt ook de keuze om het model uit te rusten met klassieke zijspiegels in plaats van camera's, al zouden er ook camera's in de spiegels kunnen zitten om het autonome rijsysteem te ondersteunen. Het lidarsysteem, dat opvallend aanwezig was op de conceptversie, is dan weer niet te zien. Waarschijnlijk is Polestar erin geslaagd het op een meer subtiele manier te integreren. Op praktisch vlak behoudt de Polestar 5 een kofferklep en ook een panoramisch glazen dak tekent present.
Taycan in het vizier
Dankzij zijn aluminium platform moet de Polestar 5 een koetswerkstijfheid krijgen op het niveau van een supercar, wat voor een scherp rijgedrag en een relatief laag gewicht moet zorgen. De benchmark is daarbij de Porsche Taycan. De Polestar 5 komt in 2024 en volgt daarmee de 3, die dit jaar al komt, en de 4, een concurrent voor de Tesla Model Y die verwacht wordt in 2023. Deze modellen delen echter hun platform met Volvo, dat bijvoorbeeld zijn nieuwe elektrische XC90 (die een andere naam krijgt) op dezelfde bouwstenen laat steunen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!