Zeven jaar: dat is de levensverwachting voor de nieuwe Porsche 911 ‘992’. We weten al dat de technologie van deze iconische sportwagen zal moeten evolueren tijdens deze periode, vooral om hem een groenere voetafdruk te geven door middel van een hybride versie. Bovendien hebben we net vernomen dat er niet één, maar twee hybride versies komen: een ‘milde’ en een plug-in hybride.
Officieel
De details komen van August Achleitner, ontwikkelingsmanager van de 992, waardoor ze enige geloofwaardigheid kennen. De 992 wordt initieel enkel aangeboden met benzinemotoren (450 pk voor de Carrera S), maar volgens hem krijgt het model ook een hybride variant die ook exclusief op elektrische kracht kan rijden over korte afstanden. Achleitner geeft aan dat “we gebruik hebben gemaakt van de opgedane ervaring bij de hybride versies van de Cayenne en de Panamera, en zelfs van de 918 Spyder. Die kennis hebben we toegepast bij de nieuwe 911.”
Aangepaste transmissie
Om een hybridisatie te kunnen toepassen in de compacte structuur van de 911 992 (die nog op het platform van de 991 staat), heeft Porsche de transmissie moeten herzien om plaats te bieden aan een cirkelvormige elektromotor net achter de PDK-bak met 8 versnellingen. De mechaniek komt grotendeels overeen met die van de Panamera en Cayenne van de nieuwste generatie.
800 Nm
De nieuwe PDK-unit is ook ontwikkeld met hybridisatie in het achterhoofd, hij is nu in staat om een koppel van meer dan 800 Nm te verwerken. Tijdens het proces is de vierwielaandrijving ook aangepast om continu 50% van het koppel naar de voorwielen te kunnen leveren. Ook nodig: de elektromechanische rembekrachtiging vervangen voor een elektrisch systeem, soortgelijk aan dat van de 918 Spyder.
Flink vermogen
Achleitner heeft natuurlijk nog niets onthuld over de prestaties van deze toekomstige 911 hybride. Hij heeft enkel een parallel gemaakt met de Panamera S E-Hybrid. Dat zou betekenen – hypothetisch gezien – dat de elektromotor 140 pk en 240 Nm zou kunnen krijgen. Als we hierop verdergaan, kunnen we zeggen dat het vermogen van de 911 hybride bijna overeen zou komen met dat van de 911 Turbo ‘991’, maar met het voordeel van een waarschijnlijk hoger koppel.
Batterij aan de voorkant
De batterij die de elektromotor moet voeden zou vooraan in de auto moeten zitten. Dat verhoogt het gewicht, maar het zou ook voordelig kunnen zijn voor de gewichtsverdeling (nu 39/61 voor de Carrera S). Nog een voordeel: afhankelijk van de plaatsing zou deze batterij ook het zwaartepunt kunnen verlagen, dat tenslotte de gewichtstoename zou kunnen compenseren. Wordt vervolgd!
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!