Onder het motto ‘dromen kost niets’ is het best een prettig tijdverdrijf om een auto als de Porsche 911 naar eigen smaak te configureren. Bij de zonet vernieuwde versie, ook wel 992.2 genoemd, stootten we daarbij op iets vreemds: standaard monteert Porsche slechts 2 stoelen. Maar bij de opties vinden we wel een achterbank met 2 extra zitjes, die bovendien niets kost. Waarom Porsche het zo ingewikkeld maakt?
Eenvoudig: die achterbank weegt 10 kilogram. Door ze in standaardvorm weg te laten, is de auto dus 10 kilo lichter bij de homologatie. Dat maakt ook dat Porsche trots kan zeggen dat de hybride “slechts 50 kilogram meer” weegt dat zijn voorganger, waarbij ze de GTS als referentie hanteren. Maar eigenlijk is het dus 60 kilogram.
Smaken en kleuren
Opties gratis weggeven is niet van Porsche’s gewoonte, zo stellen we andermaal vast tijdens het configureren. Er zijn bijvoorbeeld twee kleuren die zonder meerprijs komen, wit of zwart. Al de rest kost je minstens 1.350,36 euro, en een lak naar wens (op staal) kost liefst 24.987,71 euro.
Wil je de spiegelkappen in dezelfde kleur als het koetswerk, dan betaal je nog eens 584,43 euro extra. Dito voor de luchtinlaten op de achterklep. Wil je die in de koetswerkkleur, dan kost je dat 636,46 euro. In Stuttgart weten ze goed dat over kleuren en smaken niet te twisten valt, en dat zijn klandizie bereid is om om ervoor bij te betalen.
Enorme winsten
Zo kan je ook veiligheidsgordels krijgen in een andere kleur dan zwart: 481,58, bitte. Een andere achtergrond (er is keuze uit 3 tinten) voor het analoge wijzerplaatje van het Sport Chrono-pakket kan je krijgen voor 584,43 euro. Goed om weten: dat Sport Chrono-pakket zelf kost al een slordige 3.371,06 euro.
Net als bij alle andere luxemerken dragen die steeds uitgebreidere personaliseringsmogelijkheden bij tot de reusachtige bedrijfswinsten. In 2023 draaiden ze bijvoorbeeld een operationele winst van 7,3 miljard euro, op een omzet van 40,5 miljard. Zelfs aan de gratis achterbank verdienen ze een duit. Want elk exemplaar waarin het niet besteld is, is weer iets goedkoper om te bouwen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!