Oké, Porsche is een meester in marketing als het gaat om het verkopen van talloze speciale versies van zijn legendarische 911 tegen een hoge prijs. Meestal verschillen ze echter in technisch opzicht niet of nauwelijks van de normale 911.
LEES OOK Officieel: Lamborghini Huracán Sterrato (2023)
Met de Porsche 911 Dakar schrijft het Duitse merk een heel ander verhaal. Met zijn SUV-achtige eigenschappen wordt deze verhoogde 911 een echte avonturier die bijna niet te stoppen is. Maar zonder ooit zijn uitzonderlijke kwaliteiten als referentiesportwagen te verliezen.
10.000 km offroad
Voor de ontwikkeling van de Porsche 911 Dakar reden de testers van de Duitse constructeurs meer dan 10.000 km offroad op verschillende soorten ondergrond, voornamelijk grind, sneeuw en ijs. Het hoofddoel was ervoor te zorgen dat de bestuurder het rijgevoel van een echte Porsche 911 zou behouden.
Een van de testterreinen, het Château de Lastours in Frankrijk, biedt onverharde wegen die zeer populair zijn bij deelnemers aan de Dakar-rallyraid of aan het WRC. Porsche nam de ontwikkelingsprototypes echter ook mee naar Zweden en naar Dubai en Marokko, om er op ijs en sneeuw of in de duinen te rijden.
Indrukwekkend
Romain Dumas, die gewend is aan rally's en rally-raids, nam deel aan de tests in Château Lastours en was onder de indruk van de offroadcapaciteiten van de 911 Dakar: "Zelfs sprongen waren dankzij het robuuste ontwerp en de grotere bodemvrijheid geen probleem voor het chassis. De 911 Dakar kon ook goed overweg met de drifts. Ik wist wat een 911 op de weg kon, maar ik was absoluut verbaasd over hoe de auto het hier deed."
Hetzelfde geldt voor de legende Walter Röhrl, die de Porsche 911 Dakar testte op sneeuw en ijs in Arjeplog in Zweden, en het plezier van de Duitse coupé op deze ondergronden prees: "De auto is ongelooflijk leuk om mee te rijden. Alles werkt zo precies en rustig. Geen enkele Porsche-klant zal geloven wat je kunt doen met deze auto totdat ze ermee gereden hebben.” De 911 Dakar kan echter met hetzelfde gemak van de ijzige kou van de Zweedse winter naar de intense hitte van de woestijnen in het Midden-Oosten of Noord-Afrika.
Koning der duinen
De naam Dakar heeft echter veel te danken aan de kwaliteiten van de Porsche 911 Dakar als het gaat om zand en duinen, waar zijn lichte gewicht, grote bodemvrijheid, motor in achteroverhang en korte wielbasis – in vergelijking met conventionele SUV's –geweldig zijn om in stijl door het zand te rijden.
Maar ondanks zijn grote bodemvrijheid en terreinbanden is de Porsche 911 Dakar niet minder nauwkeurig wanneer hij op asfalt rijdt. Een oppervlak waarop hij ook veel ontwikkeling heeft doorgemaakt, zoals blijkt uit de vele foto's en video's van prototypes op de beroemde Nordschleife van de Nürburgring.
Misschien is deze Porsche 911 Dakar wel de cross-over is die Porsche altijd al had moeten aanbieden? Geef toe dat deze Porsche 911 Dakar, door een eerbetoon te brengen aan de beroemde 911 '959' die in 1984 Parijs-Dakar won, een veel legitiemere Porsche is dan de melkkoeien die de Cayenne en Macan zijn. In ieder geval maakt deze bijzondere versie van de Porsche 911 de daktent die het merk onlangs lanceerde, extra interessant...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!