Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Officieel: Porsche 911 Sport Classic is Turbo met RWD + prijs

Verwachte lancering : 01-07-2022

Geschreven door Frédéric Kevers op 28-04-2022

De nieuwe Sport Classic is meer dan een in een gelimiteerde oplage gebouwde Porsche 911 met een ducktail: de aandrijflijn van de Turbo wordt immers gecombineerd met een manuele versnellingsbak en enkel achterwielaandrijving.

Na de in 2020 voorgestelde Targa 4S is deze Porsche 911 Sport Classic de tweede telg van de zogeheten Heritage Design Edition-reeks, die in een gelimiteerde oplage gebouwde versies omvat die zich laten inspireren door legendarische modellen uit het roemruchte verleden van de Duitse sportwagenbouwer. Naar de 2.7 RS uit 1972 bijvoorbeeld, waarvan de nieuwe Sport Classic de ducktail overneemt. Al was dat ook het geval bij de Sport Classic uit 2009.

De nieuwe Porsche 911 Sport Classic wordt flink onder handen genomen door de specialisten van Porsche Exclusiv. En dan hebben we het niet enkel over de ducktail, de gouden logo's of Pepita-bekleding van het interieur. Maar ook over de technische basis. De Sport Classic is immers een Porsche 911 Turbo, maar dan met een specifiek koetswerk (zonder zijdelingse luchtsleuven op de heupen, met een dak met dubbele bult), met enkel achterwielaandrijving (standaard met 4x4) en met een manuele zevenversnellingsbak (standaard met PDK).

2022 Porsche 911 Sport Classic

Focus op rijplezier

De Porsche 911 Sport Classic wordt dus aangedreven door de 3,7 liter-biturbo uit de Turbo, al werd het piekvermogen wel teruggebracht van 650 naar 550 pk. Dat volstaat nog steeds om in 4,1 seconden van 0 naar 100 en in 12 seconden van 0 naar 200 km/u te sprinten. Toch als behoedzaam omspringt met de koppeling en al die power efficiënt op het asfalt gezet krijgt. 

Nu is de focus van de Sport Classic helemaal anders dan die van de Porsche 911 Turbo. Niet de technologie, maar de rijder bepaalt hij snel deze Neunelfer rijdt. De combinatie van de manuele versnellingsbak en de achterwielaandrijving moet voor een ouderwetse rijbeleving zorgen, die verder in de verf gezet wordt door de speciale uitlaatlijn. Het PASM-onderstel krijgt bovendien een specifieke afstelling die rijplezier promoot in de plaats van snelle rondetijden achterna jaagt.

2022 Porsche 911 Sport Classic

Oplage en prijs

De Sport Classis is geen zoveelste variatie op het 911-thema, maar een speciaal door Porsche Exclusiv ontworpen reeks voor verzamelaars. De oplage wordt beperkt tot 1.250 stuks, zonder btw kost de Sport Classic 272.714 euro. Wie nog eens 12.500 euro oplegt, krijgt een bijpassende polshorloge van Porsche Design dat dezelfde nummer als de auto draagt. 

De Porsche 911 Sport Classic staat op specifieke velgen met centrale wielmoer en Fuchs-design (20 duim voor- en 21 duim achteraan). Je hebt de keuze tussen vier koetswerkkleuren: Sport Grey Metallic, Solid Black, Agate Grey Metallic of Gentian Blue Metallic. De striping is inbegrepen, al kan je het nummer op de flanken wel zelf kiezen. De 60 verwijst naar het tijdvak dat als inspiratie vormde, er zijn ook nog Heritage Design Editions die refereren naar de jaren 70 en 80. Laat maar komen! 

2022 Porsche 911 Sport Classic

 

 

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten