Porsche-CEO Oliver Blume verklaarde onlangs dat de 911 het nog heel lang zonder elektrische variant zal redden: “De 911 is een concept gebaseerd op een auto met een verbrandingsmotor. Een combinatie met elektromobiliteit zou zinloos zijn. Wij geloven in modellen die specifiek voor elektrische aandrijving zijn ontwikkeld”. Dat moet puristen geruststellen die met lede ogen de Taycan en de steeds bredere plug-inhybridisering van het gamma zagen komen.
De legende verdedigen
Voor de merkgetrouwen kan de 911, al 56 jaar lang het symbolische model van het merk, enkel bestaan met een verbrandingsmotor die in de toeren klimt en die zingt op het ritme dat het gaspedaal aangeeft. Hoewel Porsche verklaart tegen 2025 de helft van zijn verkoopcijfers te willen halen met elektrische of plug-inhybride modellen, zou de 911 niet bij dat aandeel horen en trouw blijven aan zijn fundamenten: een achterin geplaatste flat-six, eventueel met hybride ondersteuning.
Die uitdaging zou geen probleem mogen vormen, want de Porsche 911 is misschien wel een symboolmodel voor het merk, maar hij is geen verkooptopper meer. Die rol is weggelegd voor de Cayenne en de Macan. Toch erkent Oliver Blume dat een hybride 911 niet zo’n gek idee is als diehard-fans vrezen. Voor de toekomst van de 911 rijpen goede ideeën bij de constructeur rond een puur op performance afgestemde hybridisering met bijvoorbeeld een systeem van 400V voor de elektromotor.
Hoopgevend is dat Porsche ook actief op zoek is naar partners voor de ontwikkeling van synthetische “e-fuel”-brandstoffen die met hernieuwbare energie worden geproduceerd. Op die manier zouden verbrandingsmotoren een langere levensduur krijgen zonder daarom het doel van een CO2-vrije mobiliteit te missen dat de Europese Unie en andere overheden op middellange termijn willen halen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!