Het Volkswagen-concern heeft onlangs besloten zijn eigen software te ontwikkelen via zijn dochteronderneming Cariad. Helaas heeft deze afdeling verschillende problemen ondervonden die de ontwikkeling en productie van haar E3 1.2 softwareplatform hebben vertraagd. Volgens Porsche verklaart deze vertraging de beslissing om de lancering van de Macan EV, die eerst gepland was voor 2023, uit te stellen tot 2024. Reden te meer voor Porsche om buiten het door de VW-groep opgelegde kader te treden voor de ontwikkeling van zijn wagens en software, en zijn eigen platforms te ontwerpen die zijn aangepast aan zijn specifieke behoeften.
LEES OOK Softwareproblemen spelen Volkswagen opnieuw parten
Porsche onafhankelijk?
Porsche is onlangs als onafhankelijk bedrijf naar de beurs gegaan, met een waardering die al hoger is dan die van de VW-groep (Audi-Seat-Skoda-Volkswagen). Het merk behoudt zich het recht om zijn eigen ontwikkelingsweg te bewandelen voor zijn toekomstige fysieke en digitale platforms voor elektrische voertuigen.
LEES OOK De nieuwe Porsche Macan EV in Virtual Reality
De Duitse constructeur is gepikeerd door de vertragingen bij de ontwikkeling en lancering van zijn toekomstige elektrische Macan, Cayenne en 718, die gebruikmaken van de samen met Audi ontwikkelde PPE-architectuur en de E3 1.2-softwarestructuur van VW die dus niet op tijd wordt afgerond.
SSP versus SSP Sport
Porsche zou zijn inspanningen en investeringen willen richten op de ontwikkeling van de E3 2.0-softwarearchitectuur in plaats van op de evolutionaire iteraties van E3 1.2. De sportwagenspecialist zou ook het toekomstige evolutionaire SSP-platform voor een volgende generatie elektrische voertuigen binnen de Volkswagen Groep kunnen – of moeten – afwijzen.
Porsche zou zich dan concentreren op het zelf ontwikkelde SSP Sport-platform volgens zijn eigen behoeften, ook al betekent dit dat het zijn eigen weg gaat op het gebied van softwarestrategie. Deze onafhankelijke strategie is nodig om de doelstelling te bereiken om tegen 2025 meer dan 50% van de geleverde wagens geëlektrificeerd te hebben (plug-in hybrides en elektrische wagens), en tegen 2030 80% volledig elektrisch.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!