De Porsche Macan zal in twee varianten worden vernieuwd, de ene 100 procent elektrisch op basis van het nieuwe Premium Platform Electric (PPE) dat specifiek is voor de luxemerken van de Volkswagen Group, de andere met behoud van een of meer verbrandingsmotoren.
De eerste, gepland voor 2023, is bezig met een hele reeks ontwikkelingskilometers, zowel in reële als in virtuele omstandigheden. Maar wat is het nut van virtueel testen?
Digitale ontwikkeling, sneller en goedkoper
Ontwikkeling in een virtuele omgeving heeft twee grote voordelen: het is sneller en minder duur. Maar het bespaart ook hulpbronnen en biedt dus een duurzamere ontwikkeling. Momenteel gebruikt Porsche 20 digitale prototypes voor verdere tests op diverse gebieden zoals aerodynamica, energiebeheer, bediening en akoestiek.
Met name het aërodynamische gebied is van belang voor de ontwikkeling van een elektrisch model. In deze context kunnen zelfs de kleinste aanpassingen een aanzienlijke impact hebben. Met de moderne hulpmiddelen die vandaag voorhanden zijn, biedt een dergelijke numerieke simulatie voordelen die een traditionele windtunnel niet biedt,
Nieuw scherm en besturingssysteem
Een andere afdeling die zich bijzonder goed leent voor digitale ontwikkeling is die die gaat over de on-boardelektronica, met name de mens/machine-interface.
"Simulatie stelt ons in staat de displays, de bedieningsprocedures en de veranderende invloeden tijdens een rit vanuit het perspectief van de bestuurder te evalueren. "(Fabian Klausmann - afdeling ontwikkeling rijervaring)
Door gebruik te maken van een zogenaamde "seat box" die de omgeving van de bestuurder nabootst, kan het display- en bedieningsconcept gesimuleerd worden in een vroege ontwikkelingsfase. Hierdoor kan de cockpitconfiguratie worden geoptimaliseerd nog vóór de eerste tests op een fysieke versie van de cockpit.
De sportiefste elektrische SUV in zijn klasse
Porsche wil met de elektrische Macan het sportiefste model in de EV-klasse worden. Daarvoor rekenen de Duitsers in eerste instantie op zowel de ervaringen opgedaan met de Taycan als de componenten die hebben geleid tot het succes van de elektrische berline.
Net als de Porsche Taycan zal de toekomstige elektrische Porsche Macan dan ook gebruikmaken van een 800 V-architectuur. Een structuur die niet alleen de geëiste prestaties moet leveren, maar ook de nodige actieradius en de gereduceerde laadtijden bij snelladen.
De elektrische Macan zou in 2023 op de markt moeten komen.
Ook op benzine
Om commercieel zo weinig mogelijk risico te lopen, plant Porsche echter ook Macans met verbrandingmotor.
"In Europa blijft de vraag naar elektrische voertuigen toenemen, maar het tempo van de veranderingen verschilt aanzienlijk over de hele wereld. Daarom komt er ergens in 2021 nog een conventioneel aangedreven opvolger van de huidige Macan. "(Michael Steiner - lid van de raad van bestuur)
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!