Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Prodrive Hunter, de buggy van Loeb voor dagelijks gebruik

Geschreven door Frédéric Kevers op 16-03-2022

Prodrive lanceert de Hunter, de ‘productieversie’ van de buggy waarmee Sébastien Loeb in de laatste Dakar naar de tweede plaats reed. Een 600 pk sterk monster dat ontsnapt is uit de duinen en nauwelijks geciviliseerder werd.

Om de ontwikkelingskosten van de Hunter, een buggyachtige auto die met een zekere Sébastien Loeb achter het stuur deelnam aan de Dakar-rally, te rentabiliseren besloot het Britse team Prodrive een nog gekker productiemodel af te leiden, vrij van de reglementaire beperkingen van de competitie. Met 600 pk, langere veerwegen en een geluiddempende helm staat niets je meer in de weg om uit je dak te gaan.

2022 - Prodrive Hunter

Off-road hypercar

Het concept achter de Hunter is het creëren van de eerste avontuurlijke hypercar, zoals David Richards, voorzitter en oprichter van Prodrive, uitlegt: "Er zijn veel hypercars op de markt, maar ze hebben allemaal goede wegen of zelfs racecircuits nodig om hun prestaties te laten zien. Wij hebben vastgesteld dat er in sommige delen van de wereld, met name in het Midden-Oosten, uitgestrekte gebieden zijn die nog moeten worden verkend en die niet bereikbaar zijn via asfaltwegen. Waarom dan geen voertuig ontwerpen dat je in staat stelt deze gebieden te verkennen met veel betere prestaties dan welke terreinwagen tot nu toe ook heeft geboden?”

2022 - Prodrive Hunter

Design by Ian Callum

Niemand minder dan voormalig Jaguar-designdirecteur Ian Callum is verantwoordelijk voor het exterieur- en interieurontwerp van de Prodrive Hunter. Terwijl de carrosserie sterk in de lijn blijft van het competitiemodel, is het interieur veel beschaafder en comfortabeler, met een digitaal dashboard, een middenconsole die de traditionele bedieningselementen – airco, audio, enzovoort – herbergt om een dagelijks gebruik van deze dolle bolide te vergemakkelijken.

2022 - Prodrive Hunter

Extremer dan in de competitie

Bevrijd van alle wettelijke beperkingen in verband met competitieregels gaat de productieversie van de Prodrive Hunter nog verder dan de racebolide. Zo werd de veerweg van het chassis vergroot van 350 naar 400 mm, voor meer controle en comfort en om ruw terrein aan te kunnen.

Zo kun je het vermogen en koppel van de drukgevoede 3.5-V6 beter benutten. Die is nu goed voor 600 pk en 700 Nm (een stijging van meer dan 50 procent ten opzichte van de racewagen met zijn 400 pk). Genoeg om in minder dan 4 seconden van 0 naar 100 km/u te accelereren en een topsnelheid van bijna 300 km/u te halen. Dat laatste lijkt ons erg theoretisch als je weet dat de Hunter is uitgerust met wielen met een diameter van 35 duim (inclusief band), voorzien van off-roadbanden die zijn ontworpen om de grip op ruw terrein en zand te optimaliseren in plaats van op asfalt. De remmen maken gebruik van geventileerde schijven op vier wielen, vastgeklemd door competitieklauwen met zes zuigers.

Om het gewicht van de bolide, die rond een stalen buizenchassis is gebouwd, zo laag mogelijk te houden, is de carrosserie gemaakt van lichtgewicht koolstofcomposiet, dat gerecycled materiaal bevat.

2022 - Prodrive Hunter

Opgepast voor de oren en de lenden

Hoewel er nog geen leveringsdatum of prijs is meegedeeld, is een eerste prototype van deze productie-Hunter al op tournee in het Midden-Oosten om toekomstige klanten in staat te stellen hun toekomstige speeltje te testen en kennis te maken met de specificaties. Het enige dat vaststaat, is dat een goede hoofdtelefoon met ruisonderdrukking en sterke lendenspieren onontbeerlijk zullen zijn om te genieten van het potentieel van de Hunter, die zo dicht mogelijk bij het competitiemodel zal blijven. Volgens David Richards is het de bedoeling om "eigenaars de kans te geven om te ervaren hoe het is om met Loebs Dakar-auto door de woestijn te rijden, maar met alle comfort van een wegauto en de mogelijkheid om ermee van je huis, door een stad, naar de bestemming van je keuze te rijden"...En met een prijskaartje van 1,25 miljoen pond (zo'n 1,48 miljoen euro), exclusief belastingen, is dat wel het minste.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten