Jaguar heeft zijn grote ommezwaai al aangekondigd en dan kunnen Land en Range Rover uiteraard niet achterblijven. De eerste EV van het offroadmerk zou de Range Rover moeten zijn, waarna het vlaggenschip gevolgd zou worden door nog 5 andere Land en Range Rover-modellen.
Beide merken gaan echter niet zover als Jaguar. Naast de puur elektrische aandrijving zullen de SUV's ook nog altijd te bestellen vallen met verbrandingsmotoren. Volgens Thierry Bolloré, de nieuwe CEO van JLR, zal het dieselaanbod daarbij wel worden uitgevlakt. En de hybridisering worden veralgemeend.
Alle JLR-merken zullen voor hun missies wel kunnen terugvallen op de nieuwe longitudinale modulaire architectuur van de groep die het mogelijk maakt te bouwen met verschillende types aandrijflijnen op hetzelfde platform
Zelfde off-road prestaties
De vijfde generatie Range Rover staat aangekondigd voor eind dit jaar. Een onthulling waar reikhalzend naar wordt uitgekeken omdat die van grote invloed zal zijn op de toekomst van het merk. Geen model is immers zo belangrijk voor het JLR-imago als de Range.
Als we Bollore mogen geloven, zal de nieuwe Range Rover 'adembenemend modern' zijn. 'Deze auto zal een niveau van emotionele verbondenheid halen dat we volgens mij nog niet eerder hebben gezien.' De Fransman gaf ook nog mee dat dat modernisme geen afbreuk zal doen aan de off-roadprestaties van de Range. Ook niet als die uitsluitend elektrisch geleverd moeten worden.
De échte uitdagingen liggen dan ook elders. Toch als de Range EV zich een te duchten concurrent wil tonen van onder meer de elektrische Bentley SUV, de Hummer EV of de Cadillac Lyric.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!