De Fiat Scudo keert terug naar zijn oude familie. Na een lange gemeenschappelijke geschiedenis met zijn identieke neven bij Peugeot en Citroën, werd de middelgrote bestelwagen van Fiat even samen ondergebracht bij de Renault Trafic om de naam Fiat Talento te krijgen. Maar de Italiaanse constructeur kan niet meer samenwerken met de grootste concurrent van zijn nieuwe fusiepartner. Een breuk die Renault alleen achterlaat met een bitter déjà-vugevoel, aangezien het merk met de ruit eerder al een industriële partner verloor toen Opel werd overgekocht door... PSA.
Terug naar de oorsprong
Na 21 jaar samen (1995-2016) stopte Fiat met de Scudo om de Talento te lanceren, waarmee het scheidde van Peugeot-Citroën en een nieuwe relatie aanging met Renault. Het bleek een waardevolle partner, essentieel voor de winstgevendheid van de ontwikkeling van een familie aan lichte vrachtvoertuigen. Helaas maakt de fusie tussen PSA en FCA een vroegtijdig einde aan deze nieuwe idylle. Waarmee het logisch lijkt dat Fiat zijn bekende naam Scudo weer doet opstaan uit het graf.
Daarmee komt Stellantis - de fusie tussen PSA en FCA - op een zeer sterke positie te staan op deze ultracompetitieve markt, aangezien de ontwikkelingskosten nu worden verdeeld onder een heel legioen aan partnermerken: Peugeot met de Expert, Citroën met de Jumpy en Opel met de Vivaro, met daarbovenop de Toyota ProAce en de nieuwe telg van Fiat. Daarentegen kan Renault enkel rekenen op Nissan, zijn partner in de Alliantie. De toekomstige Scudo zal dus de banden versterken met het grotere Ducato-gamma, dat al gelinkt is met PSA, zoals het Fiorino-gamma dat samenhing met de Peugeot Bipper en Citroën Nemo, al zijn die sindsdien van de markt verdwenen. Het valt nog te bezien of de Doblò hetzelfde pad zal inslaan en zich bij de drieling Partner-Berlingo-Combo zal voegen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!