Het Renault-gamma telt reeds een heleboel SUV's, gaande van de Captur en de Austral over de Arkana en de Scénic tot de Espace en de Rafale. Zelfs de elektrische Mégane E-Tech Electric zou je als een cross-over kunnen catalogeren. Toch vond de Franse constructeur nog een gaatje, want in de loop van 2024 wordt het SUV-portfolio verder uitgebreid met de Renault Symbioz.
Doet die naam je een belletje rinkelen? Dat kan, want Renault gebruikte de benaming in 2017 voor twee conceptcars: de Symbioz (de op de IAA van Frankfurt onthulde showcar) en de Symbioz 2 (het rijdende prototype). Toen ging het om flink uit de kluiten gewassen cross-overs met een elektrische aandrijflijn, terwijl de gelijknamige productieversie een compacte SUV met een hybride aandrijving wordt: de 145 pk sterke E-Tech Full Hybrid.
Is het een SUV, cross-over of een break?
Nu ja, SUV... Als je goed naar het verduisterde profiel van de Renault Symbioz kijkt, dan lijkt het silhouet meer weg te hebben van een wat verhoogde break. En dat is geeneens zo ver gezocht, want dit nieuwe model zou je kunnen zien als de opvolger van de Mégane Grandtour kunnen zien. En dus als budgetalternatief voor de voortaan enkel als EV te bestellen Scénic.
Met een lengte van 4,41 wordt de nieuwe Renault Symbioz wel een beetje korter dan de Mégane Grandtour (4,63 meter). Maar hij wringt zich wel netjes tussen de Captur (4,23 meter) en de Austral (4,51 meter). De nieuwe Renault Scénic is 4,47 meter lang. Verdere informatie blijft schaars, Renault vertelt ons enkel dat het gewicht van de Symbioz onder de 1,5 ton blijft en dat het panoramadak over PDLC-technologie beschikt, zodat je het met een druk op een knop kan verduisteren.
Wordt vervolgd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!