De naam George Eyston zegt je misschien niet veel, maar het is een van de pioniers die in de vroege jaren van de automobiel de grenzen opzocht van wat er allemaal mogelijk is op land. Zijn naam wordt niet vaak vermeld naast die van Malcolm Campbell, de eerste mens die de mijlpaal van 300 mph (482,7 km/u) doorbrak op land, maar Eystons verhaal is daarom niet minder interessant.
Racen in het interbellum
Eyston werd geboren in 1897 en racete al met wagens en motorfietsen toen hij nog op school zat, maar moest zijn opleiding onderbreken door de Eerste Wereldoorlog, waarin hij promoveerde tot kapitein. Na de oorlog richtte hij zich op racewagens, die hij zelf ontwikkelde én bestuurde. Hij specialiseerde zich in superchargers en behaalde zelfs enkele patenten op dit gebied.
Thunderbolt
Medio de jaren 1930 trok hij naar de Bonneville Salt Flats in Utah (VS), waar hij uithoudingsrecords vestigde, maar in 1937 keerde hij terug met zijn Thunderbolt om landsnelheidsrecords te breken. Thunderbolt was een gevaarte van 7 ton met 8 wielen en 2 supercharged Rolls-Royce R V12-vliegtuigmotoren van elk 37(!) liter groot en met elk een vermogen dan meer dan 2.000 pk. Uiteindelijk wist Eyston op 16 september 1938 een snelheid van 357,497 mph (575,213 km/u) te halen, een record dat 341 dagen zou standhouden. Thunderbolt zelf zou in 1946 verloren gaan in een brand.
Landspeed Collection
Rolls-Royce vindt echter dat de prestaties van Eyston het waard zijn om ze te vereeuwigen. Daarom komt de luxeconstructeur met een speciale reeks ter ere van de Britse pionier: de Landspeed Collection van de Wraith en de Dawn. Beide modellen zijn doorspekt van de verwijzingen, met een gevoel voor detail zoals enkel Rolls-Royce het kan. Het begint met de koetswerkkleur van de wagens: Black Diamond Metallic in combinatie met het nieuwe Bonneville Blue, dat van blauw naar zilver verandert onder het zonlicht, als verwijzing naar de uitgestrekte hemel en de witte zoutvlaktes van Bonneville, maar het is ook een hoedtik naar het ongelakte aluminium van Thunderbolt.
Eyston liet zwarte lijnen verven in de zoutvlaktes om op koers te kunnen blijven aan die ongelofelijke snelheden. Het vlakgestreken oppervlak voor de recordpogingen was 24 meter breed, maar zonder referentiepunten is het risico groot dat hij zou afwijken. Dat zou levensgevaarlijk kunnen zijn als hij de controle zou verliezen, maar het zou ook onmogelijk zijn om de weg terug te vinden op de witte vlakte. De zwarte lijnen zijn terug te vinden als middenstreep op het stuurwiel en in het midden van de bestuurderszetel van de Rolls-Royce Landspeed Collection.
>>> Lees ook onze test van de Rolls-Royce Dawn
Exacte sterrenhemel
Nog een leuk detail: de kleine kloofjes van de zoutvlaktes van Bonneville zijn perfect nagemaakt op basis van scans in de houten sierstukken van de Rolls-Royce Wraith en Dawn Landspeed Collection. Het laatste unieke stuk dat we meegeven van deze speciale reeks, want er zijn er nog zoveel meer, is de sterrenhemel aan boord: 2.117 individuele lichtjes vormen een exacte recreatie van hoe de sterrenhemel er uitzag op de avond van 16 september 1938, de dag dat Eyston zijn recordpoging deed. Er worden 25 Dawn Landspeed Collections en 35 Wraiths gebouwd in deze reeks, maar elk exemplaar heeft al een eigenaar gevonden. Begrijpelijk, als je leert hoe zorgvuldig elke wagen is samengesteld.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!