Samenvatting Skoda Elroq RS:
- Twee motoren, samen 250 kW
- 0-100 km/u in 5,4 seconden
- Verlaagd sportonderstel
- 84 kWh-batterij (+550 km rijbereik)
- DC-laden aan 185 kW
Skoda heeft geen problemen met de combinatie van een elektrische aandrijving met een sportieve roeping. Na de Enyaq krijgt nu ook de wat compactere Elroq een met zwarte designaccenten en een bronstige bodykit gezegende RS-variant, die twee motoren met een systeemvermogen van 250 kW/340 pk in de strijd gooit.
Groter batterij, sneller laden
Dat maakt de Elroq RS tot de snelst accelerende Skoda uit de merkgescheidenis van de Tsjechische VW-dochter: de elektrische crossover heeft genoeg aan 5,4 seconden om van 0 naar 100 km/u te sprinten. De topsnelheid wordt elektorisch beperkt tot 180 km/u.
De RS-versie van de Skoda Elroq vertrouwt op een batterij met een capacteit van 84 kWh (waarvan 79 kWh bruikbaar), wat resulteert in een rijbereik van meer dan 550 kilometer. Bovendien wordt het snellaadvermogen opgetrokken tot 185 kW, waardoor je in ideale omstandigheden aan 26 minuten geoeg hebt om het accupakket van 10 naar 80% van zijn maximumcapaciteit te brengen.
Sportieve missie
Die RS-badge impliceert een wat scherpere set-up van de stuurinrichting, een verlaagde ophanging (15 mm voor- en 10 mm achteraan) en grotere remmen (op de vooras). Ook de kalibratie van de rijmodi is aangepast aan de dynamische missie van deze Skoda Elroq - inclusief een Traction-setting die de werking van het 4x4-systeem optimaliseert.
De adaptieve DCC-schokdempers bieden een heleboel instellingen, maar blijven wel optioneel. Er is ook sprake van twee soundbites: Sport en Futuristic. En van specifieke RS-menu's voor het infotainmentsysteem.
Mamba Green
Je kan de Skoda Elroq RS in verschillende koetswerktinten bestellen, maar het Mamba Green blijft voorbehouden aan deze sportversie. De verduisterde SunSet-zijruiten achteraan zijn standaard, net zoals de Aero-doppen voor de lichtmetalen velgen (beschikbaar tot maatje 21 duim). De interieuraankleding krijgt sowieso een heleboel gifgroene accenten, zowel op het dashboard als op de specifieke sportstoelen.
Echt sportief kan je de RS-behandeling moeilijk noemen, maar het blijft fijn dat Skoda sportieve modelversies blijft maken - ook als het elektrische crossovers betreft.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!