Na een korte heropleving ligt het hot-hatchsegment opnieuw op apegaaien. Nadat we afscheid namen van de Renault Mégane RS verdween na de i30 N ook de Hyundai i20 N uit het aanbod. Gelukkig geeft Skoda een beetje tegengas met deze Fabia Rally2, een tot 100 exemplaren gelimiteerde reeks die refereert aan de rallyversie waarmee ene Jose Antonio Suarez het Spaanse kampioenschap op zijn naam wist te schrijven.
En dat is meteen het addertje, want de Skoda Fabia Rally2 Limited Edition blijft voorbehouden aan de Spaanse markt. En dat is jammer, want deze hot hatch zou de geknipte opvolger voor de Fabia RS van de vorige generatie kunnen zijn. Want in tegenstelling tot de Monte Carlo is deze Rally2 geen blits verpakt uitrustingsniveau, deze Skoda gaat wat harder en stuurt iets scherper.
Abt-power
De Skoda Fabia Rally2 wordt geleverd in het Mamba Green dat we leerden kennen als exclusieve koetswerkkleur van de elektrische Enyaq RS, de tint waarin ook de echte rallywagen van Jose Antonia Suarez zich hult. De Limited Edition krijgt extra spoilerwerk gepast en combineert zwarte OZ Racing-velgen met een schroefset die het onderstel 1,5 centimeter lager legt. Op de flanken staat ook een Abt-logo...
En dat is geen toeval, want de aandrijflijn van de Skoda Fabia Rally2 profiteert van een Abt-behandeling die de 1.5 TSI-krachtbron extra power geeft. Het vermogen wordt opgetrokken naar 190 pk en het koppel bedraagt nu 290 Nm. Dat lijkt ons ruim voldoende om de wat brave Fabia toch RS-manieren te bezorgen.
Terugblik Fabia RS
Bij zijn debuut in 2003 baarde de Skoda Fabia RS best wat opzien. Niet omdat de Tsjechische VW-dochter zich aan een prettig ogend hot-hatchmodel waagde, wel omdat er een dieselmotor tussen de voorwielen lag. Met een piekvermogen van 130 pk was de 1,9 liter-TDI niet de krachtigste van het lot, maar dankzij het maximale koppel van 310 Nm accelereerde de Fabia RS beduidend krachtigere sportievelingen moeiteloos uit het wiel.
Nog leuker: die Fabia RS legde de directe link met de rallysport. In 2003 verving Skoda de Octavia WRC immers door de Fabia WRC. In 2011 kreeg de straatversie nog een minder memorabele opvolger, aangedreven door de 180 pk krachtige 1.4 TSI met zogeheten Twincharger-technologie – de vierpitter rekende immers op zowel een turbolader als een mechanische compressor. Maar daarna bloedde deze RS-lijn dood.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!