Met zijn onwaarschijnlijke veelhoekige lijnen, exploderend kogelvrij glas en buitenaardse prestaties veroorzaakte de Tesla Cybertuck nogal wat opschudding toen hij twee jaar geleden werd onthuld. Helaas is de commercialisering door vertragingen in het ontwerp en de ontwikkeling uitgesteld tot eind 2022... als alles goed gaat. Intussen heeft de concurrentie haar achterstand ingehaald, met de Ford F150 Lightning, Rivian R1T en GMC Hummer EV. Om het enthousiasme weer aan te wakkeren heeft Tesla enkele spectaculaire kenmerken aangekondigd voor zijn pick-up: vierwielaandrijving, vierwielsturing, vier onafhankelijke elektromotoren én een krabmodus.
Mash-up
Daarmee combineert de Cybertruck alle bijzonderheden van de concurrentie. Zo heeft zijn topversie net als de Rivian R1T vier onafhankelijke elektromotoren, tegenover twee voor de Ford F150 Lightning en drie voor de GMC Hummer EV. Daarnaast zal de Cybertruck ook een 'Crab Mode' krijgen, zodat hij net als de elektrische Hummer dankzij vierwielsturing diagonaal kan bewegen.Door al die wijzigingen aan de technische configuratie van zijn Cybertuck om niet onder te doen voor zijn concurrenten stapelt de kudde van Elon Musk echter wel vertragingen op in ontwerp, ontwikkeling en productie...
Aanvankelijk zou het Tesla Cybertruck-gamma gebaseerd zijn op drie motorniveaus, gecombineerd met drie batterijcapaciteiten: een basisversie met één motor op de achteras, een tussenversie met één motor per as en vierwielaandrijving, en een topversie met drie motoren en vierwielaandrijving, met prijzen van 39.900, 49.900 en 69.900 dollar (35.430, 44.190 en 61.900 euro). Wat de actieradius betreft, werd voor de drie batterijpakketten 250, 300 of 500 mijl (respectievelijk 400, 480 en 800 km) opgegeven. Nu heeft de Californische fabrikant dus een variant toegevoegd met vier onafhankelijke motoren...
Mash-up
Wetende dat Rivian een ‘tolmodus’ plant, waarmee de R1T op zichzelf kan draaien door de linker- en rechterwielen in tegengestelde richting te laten draaien, kunnen Tesla-fans alleen maar hopen dat Musk niet zal proberen om ook die functie nog te integreren op zijn Cybertruck, anders wordt 2023 een utopische deadline... alweer.
En dat zou jammer zijn, want de Tesla Cybertruck heeft met zijn spectaculaire en atypische ontwerp en de elektrische expertise van de constructeur heeft zijn eigen troeven die hem al even aantrekkelijk als begeerlijk maken. Zonder dan nog rekening te houden met het voordeel van het Supercharger netwerk...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!