ThunderPower, het Chinese merk van elektrische auto's, en SOGEPA, het Waalse investeringsfonds, hebben een overeenkomst ondertekend om de voormalige industriële site van Caterpillar te rehabiliteren. Concreet betekent dit dat beide partijen een bedrijf op de Maagdeneilanden zullen vormen om het merk op Europese bodem te introduceren. Uiteindelijk wordt van Gosselies verwacht dat ze 30.000 exemplaren van de elektrische stadswagen Chloé gaan bouwen, voordat ze ook de productie van de sedan en de toekomstige SUV van het merk zouden krijgen.
Geen sedan, maar een stadsauto
Waarom op de Maagdeneilanden?
Het is natuurlijk merkwaardig dat het Waalse Gewest aan de slag gaat via een belastingparadijs, maar het was duidelijk een conditio sine qua non voor ThunderPower om zich in België te vestigen. Ook nam Renaud Witmeur (SOGEPA) alle noodzakelijke voorzorgsmaatregelen, zodat alle transacties transparant zouden blijven. Hij verkreeg ook van ThunderPower dat hij zijn winstbelasting betaalt volgens de Belgische wetgeving. En wanneer Shen Wei "Wellen" wordt gevraagd of hij de kosten van de Belgische beroepsbevolking niet als een rem beschouwt, antwoordt hij "nee, omdat de assemblagelijn sterk geautomatiseerd zal zijn". Als zodanig voorziet het ook in de creatie van 300 banen in 2020, 650 in 2023 en ... 4000 uiteindelijk. Wat veel lijkt, maar kan worden verklaard door de wens om ook de IT, de marketing, de R&D en aanverwante afdelingen naar Gosselies te verhuizen. Want Thunderpower stelt dat België de basis wordt van alle Europese activiteiten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!