BMW heeft bevestigd dat de toekomstige X5, die verwacht wordt voor 2017, gebruik zal maken van de recente modulaire CLAR-architectuur, die ingewijd werd door de nieuwe 7-Reeks. Het nieuwe platform maakt gebruik van staal met zeer hoge weerstand, aluminium, magnesium, titanium, maar ook koolstofvezel. Die 'intelligente' constructie zou goed zijn voor een gewichtsbesparing van 50 kilo.
Geavanceerd
Hoewel de huidige X5 nog maar drie jaartjes oud is, staat de ontwikkeling van het volgende model al zeer ver, allicht om de ongetwijfeld hoge ontwikkelingskosten voor dit nieuwe platform sneller te kunnen afschrijven. De modulaire CLAR-structuur is vooral ontworpen voor achterwielaandrijvers, maar ze is ook geschikt voor vierwielaandrijving, zoals dat het geval is bij de 7-Reeks.
Andere modellen
Er wordt natuurlijk verwacht dat het platform ook gebruikt wordt voor andere modellen, zoals voor de komende generaties van de 3- en 6-Reeks. En we verwachten dat de toekomstige grote X7, die gepland is voor 2018, eveneens gebruikmaakt van het CLAR-platform, zij het waarschijnlijk in een aangepaste vorm. Of zoals Ian Robertson, de directeur verkoop en marketing van BMW, liet weten: "Wanneer je de X5 en X7 naast elkaar plaatst, dan is er weinig gelijkenis, want de wielbasis moest verlengd worden. Wat betekent dat het platform opnieuw ontwikkeld moest worden."
Aandrijfgehelen
We kunnen ook al van enkele aandrijfgehelen uitgaan voor de X5, zoals naar alle waarschijnlijkheid een drieliter-zescilinder, maar ook een nieuwe biturbo-V8. Bepaalde bronnen spreken van een V12 voor de meest iconische modellen, maar dat lijkt ons weinig waarschijnlijk op dit moment. Ian Robertson laat wel verstaan dat een hybride model het gamma zou kunnen aanvullen. Wordt vervolgd...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!