De Toyota-groep wil tegen 2030 30 elektrische modellen lanceren onder de merknamen Toyota en Lexus. Een zeer ambitieus programma voor een constructeur die initieel niet erg happig was op volledig elektrische aandrijving. Maar de wereldwijde nummer 1 heeft zojuist een krachtige demonstratie gegeven door de helft van die nieuwe modellen in één keer voor te stellen, 15 modellen dus, in alle maten. SUV's, maar ook een bestelwagen, offroadmodellen en een supercar die de Lexus LFA zal opvolgen.
>> Lees ook – Toyota bouwt speciaal EV-platform voor Europa
3,5 miljoen EV's
Het concern wil tegen 2030 ook een ambitieuze productiedoelstelling van niet minder dan 3,5 miljoen elektrische voertuigen per jaar halen. Een aanzienlijk volume, maar ver verwijderd van het gebruikelijke totaal voor 's werelds grootste fabrikant, die zijn beleid van diversificatie van zijn gamma koolstofneutrale voertuigen wil voortzetten. Naast elektrische voertuigen met accu's onderzoekt Toyota ook andere mogelijkheden, waaronder synthetische brandstoffen en waterstof, hetzij als directe brandstof voor verbrandingsmotoren, hetzij in een brandstofcel.
>> Lees ook – Japanse constructeurs bundelen krachten voor toekomst verbrandingsmotor
Koolstofneutraliteit in 2035
Ter ondersteuning van deze ambitieuze strategie is Toyota van plan zijn investeringen in de ontwikkeling van accu's te verhogen van 11,7 miljard euro tot 15,6 miljard euro. Een ander belangrijk onderdeel van dit beleid betreft koolstofneutraliteit, die de onderneming tegen 2035 wil bereiken, met name door te kiezen voor hernieuwbare energiebronnen.
De bZ-familie
Van de 30 geplande elektrische modellen werden er al 15 voorgesteld. Er zijn vier "redelijk geprijsde" instapmodellen, waaronder een compacte SUV, een stads-SUV geïnspireerd op de Aygo X en ontworpen voor Japan en Europa, een middelgrote berline "die voldoet aan de verwachtingen voor een eerste auto" en een grote SUV.
De andere 11 modellen bestrijken meer uiteenlopende segmenten. Het gamma strekt zich uit van kleine commerciële voertuigen voor hoofdzakelijk stadsgebruik tot grote terreinmodellen en een pick-up. Toyota wil vooral aantonen dat elektrische aandrijving niet onverenigbaar is met de emotie van een sportwagen. Daarom zijn er ook twee supercars bij.
In het algemeen zullen de genoemde 30 elektrische modellen niet allemaal nieuw zijn; sommige zijn gewoon geëlektrificeerde versies van auto’s die al beschikbaar zijn als hybride of met een verbrandingsmotor.
>> Lees ook – Toyota BZ4X: eerste elektrische wagen van Toyota
Einde van verbrandingsmotoren in 2035
Akio Toyoda, het hoofd van de Toyota-groep, heeft gezegd dat Toyota, om tegen 2035 koolstofneutraliteit te bereiken, tegen die datum volledig zal afstappen van verbrandingsmotoren. Hij zei ook dat Toyota en Lexus vanaf 2030 volledig elektrisch zullen gaan rijden op de Noord-Amerikaanse, Chinese en Europese markt.
Elektrische Lexus
Voor Lexus, het topmerk van de groep, zal het eerste uitsluitend elektrische model de cross-over RZ zijn, die in 2022 op de markt komt en een neef is van de Toyota bZ4X en de Subaru Solterra, waarvan hij het e-TNGA platform gebruikt. Deze zal worden gevolgd door een RX-achtige grote SUV, een gezinsberline van het formaat van de IS en een merkspecifieke supercar die de LFA met zijn melodieuze V10 zou opvolgen.
Foto's: Noriaki Mitsuhashi/N-RAK PHOTO AGENCY
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!