Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / A90 Final Edition is de Toyota GRMN Supra die er nooit kwam

Geschreven door Klaas Janssens op 28-11-2024

De Toyota GR Supra wil nog een keer knallen vooraleer hij op pensioen gaat. En daarvoor moet deze A90 Special Edition zorgen, die je zou kunnen zien als de hardcore GRMN-versie die er uiteindelijk niet kwam.

Net zoals de jongste generatie van de BMW Z4 geen echte M-versie kreeg, liet Toyota het na op een hardcore GRMN-variant van de GR Supra te bouwen. Gelukkig wil dat niet zeggen dat ze het strijdtoneel langs een achterpoortje verlaten. Bij BMW was er de Z4 Pure Impulse Edition, bij Toyota deze A90 Final Edition. Het gaat om een tot 300 exemplaren gelimiteerde reeks die het dynamische potentieel van de GR Supra naar een hoger plan tillen.

Toyota GR Supra A90 Final Edition

GT4-racer met F80-invloeden

Je herkent de Toyota GR Supra A90 Final Edition aan zijn matzwart gespoten en met aerodynamische addenda van de GT4-racer gezegende koetswerk, want de voorzijde krijgt een splitter winglets, op de achterpartij staat een gloednieuwe spoiler met zogenoemde zwanenhals. Let ook op de extra koelsleuf in de motorkap en op de specifieke velgen, vooraan 19 en achteraan 20 duim groot.

Toyota GR Supra A90 Final Edition

De banden, Michelins Pilot Sport Cup 2, zijn 10 millimeter breder voor nog meer grip. Achter de rode remzadels schuilen opgewaardeerde Brembo-remmen met geperforeerde schijven en stalen remleidingen. Het interieur van de Toyota GR Supra A90 Final Edition telt met alcantara overtrokken Recaro-kuipstoelen van het type Podiuma CF. Die van de passagier is gewoon zwart, maar die van de bestuurder kleurt felrood - een beetje naar het voorbeeld van de Ferrari F80.

Meer power en enkel met handbak

Het motorcompartiment van de Toyota GR Supra A90 Final Edition vult zich met het van BMW bekende B58-blok, een drukgevoede zes-in-lijn met een cilinderinhoud van 3 liter. Het vemogen wordt opgekrikt van 340 naar 435 pk, het maximiumkoppel stijgt intussen van 500 naar 570 Nm. Die power wordt enkel en alleen via een handgeschakelde zesversnellingsbak en een hergekalibreerd sperdifferentieel op de aangedreven achterwielen gezet. Wat die extra power doet met de spurttijd van de GR Supra is niet bekend, wel dat de topsnelheid toeneemt van 250 naar 270 km/u.

Toyota GR Supra A90 Final Edition

Ook onderhuids de Toyota GR Supra A90 Final Edition verandert er het een en het ander. Het onderstel combineert een directer afgestelde stuurinrichting en verstelbare veren/dempers van KW-makelij met een aangepaste wielvlucht, met stijvere stabilisatorstangen, met versterkte subframes en met een extra dwarsbalk in de koffer. De opgedreven turbomotor krijgt extra koeling, zodat je bij trackdays minder snel naar de pits moet om het zaakje afgekoeld te krijgen. De uitlaatlijn met sappig klinkende Akrapovic-demper geldt als kers op de taart.

Toyota GR Supra A90 Final Edition wordt gecommercialiseerde vanaf januari 2025. Ook in Europa en dus ook België.

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten