Net zoals de jongste generatie van de BMW Z4 geen echte M-versie kreeg, liet Toyota het na op een hardcore GRMN-variant van de GR Supra te bouwen. Gelukkig wil dat niet zeggen dat ze het strijdtoneel langs een achterpoortje verlaten. Bij BMW was er de Z4 Pure Impulse Edition, bij Toyota deze A90 Final Edition. Het gaat om een tot 300 exemplaren gelimiteerde reeks die het dynamische potentieel van de GR Supra naar een hoger plan tillen.
GT4-racer met F80-invloeden
Je herkent de Toyota GR Supra A90 Final Edition aan zijn matzwart gespoten en met aerodynamische addenda van de GT4-racer gezegende koetswerk, want de voorzijde krijgt een splitter winglets, op de achterpartij staat een gloednieuwe spoiler met zogenoemde zwanenhals. Let ook op de extra koelsleuf in de motorkap en op de specifieke velgen, vooraan 19 en achteraan 20 duim groot.
De banden, Michelins Pilot Sport Cup 2, zijn 10 millimeter breder voor nog meer grip. Achter de rode remzadels schuilen opgewaardeerde Brembo-remmen met geperforeerde schijven en stalen remleidingen. Het interieur van de Toyota GR Supra A90 Final Edition telt met alcantara overtrokken Recaro-kuipstoelen van het type Podiuma CF. Die van de passagier is gewoon zwart, maar die van de bestuurder kleurt felrood - een beetje naar het voorbeeld van de Ferrari F80.
Meer power en enkel met handbak
Het motorcompartiment van de Toyota GR Supra A90 Final Edition vult zich met het van BMW bekende B58-blok, een drukgevoede zes-in-lijn met een cilinderinhoud van 3 liter. Het vemogen wordt opgekrikt van 340 naar 435 pk, het maximiumkoppel stijgt intussen van 500 naar 570 Nm. Die power wordt enkel en alleen via een handgeschakelde zesversnellingsbak en een hergekalibreerd sperdifferentieel op de aangedreven achterwielen gezet. Wat die extra power doet met de spurttijd van de GR Supra is niet bekend, wel dat de topsnelheid toeneemt van 250 naar 270 km/u.
Ook onderhuids de Toyota GR Supra A90 Final Edition verandert er het een en het ander. Het onderstel combineert een directer afgestelde stuurinrichting en verstelbare veren/dempers van KW-makelij met een aangepaste wielvlucht, met stijvere stabilisatorstangen, met versterkte subframes en met een extra dwarsbalk in de koffer. De opgedreven turbomotor krijgt extra koeling, zodat je bij trackdays minder snel naar de pits moet om het zaakje afgekoeld te krijgen. De uitlaatlijn met sappig klinkende Akrapovic-demper geldt als kers op de taart.
Toyota GR Supra A90 Final Edition wordt gecommercialiseerde vanaf januari 2025. Ook in Europa en dus ook België.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!