TVR werd verkocht van 1956 tot 2006 en keert binnenkort terug. Dat gebeurt in 2017, maar het nieuws werd enkele dagen geleden officieel bevestigd. Bij zijn terugkeer blijft TVR trouw aan zijn reputatie en wordt opnieuw het technisch opzet van de Griffith en Chimaera gevolgd: een coupé met achterwielaandrijving en een V8-motor die centraal achterin wordt ingeplant en gekoppeld is aan een manuele versnellingsbak.
V8 van Cosworth
In grote lijnen weten we al dat TVR een beroep doet op Cosworth om de motor te ontwikkelen. Het zou gaan om een vijfliter V8-motor van Ford, maar uitgerust met een droog carter om het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden en om intens gebruik beter te doorstaan. Een ‘pure’ sportwagen zoals een TVR geeft ook de voorkeur aan een handgeschakelde versnellingsbak.
Gordon Murray voor het onderstel
Het onderstel wordt volledig uitgewerkt door de Zuid-Afrikaanse ingenieur Gordon Murray, al bekend omdat hij de McLaren F1 ontwikkelde. Hij gebruikt hier het iStream-principe: een buizenstructuur waaraan panelen uit composietmateriaal gekleefd worden. Volgens het Britse magazine Autocar, dat blijkbaar goed op de hoogte is van het project, beschikt de nieuwe coupé van TVR over 450 pk voor 1.100 kg. Na de eerste schetsen van deze tweezitscoupé volgt er nog meer: TVR plant vier lanceringen in de komende tien jaar.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!