Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Verwachte modellen voor 2022: van Dacia tot DS

Deel 4 van ons overzicht van de nieuwe modellen die we in 2022 verwachten, van Dacia tot DS.

Dacia

Het nieuwe jaar zal geheel in het teken staan van de nieuwe Jogger, die zowel de Dokker als de Lodgy vervangt. Op middellange termijn verwachten we ook nog twee andere nieuwigheden: een gloednieuwe Duster tegen 2024, die het jaar erna wellicht ook een grotere broer krijgt, afgeleid van de Dacia Bigster Concept.

Verwacht in 2022: Dacia Jogger

Als kruising van een break, een bestelbreak en een SUV is de Dacia Jogger niet in een vakje te stoppen. Met zijn lengte van 4,55 meter is hij korter dan een middenklassebreak terwijl hij hoog op zijn poten staat zoals een SUV (bodemvrijheid van 20 centimeter).

De Dacia Jogger biedt bovendien plaats aan zeven inzittenden. Met alle stoelen op hun plaats blijft er echter maar 160 liter bagageruimte over onder de hoedenplank. In de configuratie met vijf plaatsen is de koffer 565 liter groot (of zelfs 708 liter in de versies zonder stoelen in de koffer). Wanneer ook de tweede stoelenrij wordt neergeklapt, stijgt het volume tot 1.819 liter.

Bij zijn lancering zal deze gezinswagen worden aangeboden met de 1.0-driecilinder-turbobenzinemotor met 110 pk en een lpg-versie van 100 pk. Een diesel staat niet op het programma, maar het gamma zal in 2023 worden aangevuld met een zelfopladende hybrideversie, die de techniek uit de Renault Clio en Arkana overneemt (1.6-benzinemotor + twee elektromotoren). Die E-Tech-variant wordt meteen het eerste hybridemodel van Dacia, en tevens de minst dure full hybrid met zeven plaatsen op de markt... De Dacia Jogger is nu al te bestellen; de eerste leveringen zijn gepland voor maart.  

2022 Dacia Jogger 

DS

Volgend jaar zal DS opnieuw op het circuit te zien zijn: het merk heeft zijn Formule E-engagement verlengd tot ten minste 2026. In het gamma verwachten we vooral een facelift voor de alweer van 2017 daterende DS 7 Crossback, die ongetwijfeld een vierwielaangedreven hybrideversie met 360 pk krijgt. De DS 9 stamt eigenlijk van vorig jaar, maar wordt eigenlijk pas echt gelanceerd in 2022.

Verwacht in 2022: DS 9 E-Tense

De richtingaanwijzers hoog naast de achterruit herinneren aan de oorspronkelijke DS, maar voor de rest oogt deze DS 9 een stuk klassieker dan zijn illustere voorouder. Hij is de grootste DS (4,93 meter) en richt zich vooral tot de Chinese markt, waar traditionele drievolumeberlines nog altijd erg in trek zijn.

Binnenin verwelkomt de DS 9 zijn inzittenden in mooie stoelen, desgewenst overtrokken met gewafeld leder en voorzien van een massagefunctie. Ook de passagiers op de buitenste plaatsen achterin kunnen zich laten masseren. En om zijn inzittenden beter te isoleren tegen geluiden van buitenaf meet deze DS zich zowel voor- als achteraan ruiten van dubbele dikte aan. Een geluidwerende voorruit is eveneens verkrijgbaar. De elektronisch gestuurde schokdemping ‘leest’ de weg om de schokdempers aan te passen, maar de ophanging mist toch de zachtheid die we van DS gewend zijn.

Van klassieke benzine- of dieselmotoren is geen sprake in dit model, dat zich enkel laat voortbewegen door benzinehybrides. In 2022 wordt een derde hybrideversie aan het DS 9-gamma toegevoegd: de E-Tense 250, die zich tussen de E-Tense 225 en de E-Tense 360 4x4 positioneert. Deze voorwielaandrijver verenigt de 1.6-benzinemotor van 200 pk met een elektromotor van 110 pk, voor een totaalvermogen van 250 pk. Hij krijgt echter vooral een grotere batterij dan zijn twee broers: 15,6 tegenover 11,9 kWh. Daardoor stijgt het officiële rijbereik in de zuiver elektrische modus tot 61 kilometer (WLTP) en daalt de CO₂-uitstoot tot nauwelijks 26 g/km. Het spreekt voor zich dat ook deze variant volledig aftrekbaar is voor zelfstandigen.  

2022 DS 9 e-Tense 250

 

 

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten