Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Verwachte modellen voor 2022: van Volkswagen tot Volvo

Deel 14 van ons overzicht van de nieuwe modellen die we in 2022 verwachten, van VW tot Volvo.

Volkswagen

Wolfsburg zet zijn elektro-offensief voort: nadat de compacte ID.3 vorig jaar een grote broer kreeg in de vorm van de ID.4, volgt van die laatste binnenkort een variant met coupéallures: de ID.5. Verder is de nieuwe Multivan ook leverbaar als plug-inhybride, in afwachting van zijn elektrische tegenhanger: de neoretro geïnspireerde ID.Buzz die begin maart komt.

Het grote nieuws voor dit jaar is de lancering van de ID.Buzz. Dit elektrische ‘busje’ zal in het gamma de gloednieuwe Multivan flankeren, die zelf trouwens als plug-inhybride wordt aangeboden. De ID.-reeks krijgt er ook nog de coupé-SUV ID.5 bij, terwijl de T-Roc een facelift geniet. Anderzijds krijgt hij wel concurrentie van de even grote Taigo, een coupé-SUV op basis van de T-Cross.

Verwacht in 2022: Volkswagen Multivan T7

Het VW-busje krijgt een nieuwe generatie, intussen al de zevende (T7). De hoeken werden afgerond en er kwamen kleine ramen in de voorste stijlen. De Multivan, die gebaseerd is op een nieuw platform (MQB), is 4,97 meter lang, of zelfs 5,17 meter in zijn verlengde versie. De gemotoriseerde schuifdeuren kunnen nu handsfree worden geopend, met een voetbeweging onder de dorpels. Het interieur werd nog luxueuzer, met vijf afzonderlijke stoelen achterin verdeeld over drie rijen, allemaal verstelbaar in lengte en helling.

Het model wordt aangeboden in benzine- (1.5 met 136 pk en 2.0 met 204 pk) en dieselversies (2.0 met 150 pk), maar er is ook een 218 pk sterke plug-inhybridevariant (1.4 benzine + elektromotor), die in theorie een elektrisch rijbereik van 50 kilometer belooft.

2022 - Volkswagen Multivan T7

Verwacht in 2022: Volkswagen ID.5

Kort gezegd is de VW ID.5 de coupéversie van de ID.4: los van de meer gestroomlijnde daklijn zijn de twee modellen technisch identiek. Ze delen zelfs hetzelfde dashboard, opgetrokken uit vrij basic materialen voor deze prijsklasse. Achterin biedt de ID.5 iets minder, maar nog altijd voldoende hoofdruimte. En zijn bagageruimte is zelfs een tikkeltje groter (+6 liter) dan die van de ID.4 – althans met de achterbank op zijn plaats.

De aandrijflijnen zijn helemaal identiek: 170 of 204 pk voor de achterwielaangedreven Pro-versies, en 299 pk voor de GTX-versie met twee motoren en vierwielaandrijving, telkens in combinatie met een 77 kWh-batterij. Lancering in maart.

2022 - Volkswagen ID.5

Verwacht in 2022: Volkswagen ID Buzz

De nieuwe VW ID.Buzz, een neoretrobusje met een elektrische motor, zal op het eind van het jaar bij ons op de markt komen. Hij wordt bijna 5 meter lang en zal rusten op het platform van de ID.3/4/5, waarvan hij vermoedelijk ook het dashboard zal overnemen.

Maar de Volkswagen ID.Buzz zou wel over grotere batterijen kunnen beschikken, met capaciteiten van 48 tot 100 kWh, om tot 500 kilometer aan officieel rijbereik te verzekeren. Er komen waarschijnlijk versies met één motor en achterwielaandrijving, naast een versie met twee motoren en vierwielaandrijving. Meer informatie volgt in de komende maanden.

2022 - Volkswagen ID.Buzz 

Verwacht in 2022: Volkswagen ID Life

Op termijn zal het ID.-gamma onderaan worden uitgebreid, met een stadsauto. Die wordt verwacht in 2025 met een basisprijs die naar verluidt tussen 20.000 en 25.000 euro zou liggen. Het model zal een voorwieltrekker met de motor voorin zijn, afgeleid van de conceptcar ID.Life die werd voorgesteld op het salon van Munchen. Die laatste was uitgerust met een motor van 234 pk, gevoed door een batterij van 57 kWh, goed voor een rijbereik van 400 km. De definitieve versie zal er wellicht iets braver uitzien.

2022 - Volkswagen ID.Life

Verwacht in 2022: Volkswagen Amarok

In 2022 maakt de nieuwe Volkswagen Amarok zijn opwachting. In afwachting gaf de constructeur uit Wolfsburg een designschets vrij die een idee moet geven hoe de toekomstige generatie van de pick-up eruit zal zien. Technisch gezien gaat het om een kloon van de nieuwe Ford Ranger.

2022 - Volkswagen Amarok

Volvo

Volvo staat voor Zweeds welzijn op vier wielen. Maar dan wel met Chinees kapitaal, want het merk is eigendom van Geely... En ook met een Belgisch tintje, aangezien de V60, XC40 en C40 in Gent van de band rollen. De constructeur heeft een breed gamma hybrides, maar de nieuwe modellengeneratie zal zuiver elektrisch zijn.

Voor modeljaar 2022 kreeg de XC60 een facelift, terwijl het hele gamma ‘grote’ plug-inhybrides een belangrijke upgrade onderging: alle S60, S90, V60, V90, XC60 en XC90 Recharge-modellen krijgen een flink grotere batterij (van 11,6 naar 18,8 kWh), waardoor het rijbereik in elektrische modus sterk toeneemt (tot 89 kilometer voor de break V60) en de CO2-uitstoot daalt. Al deze hybrideversies zijn daardoor voortaan 100 procent fiscaal aftrekbaar voor professionals. Dat geldt ook voor de grote SUV XC90, die dit jaar zou worden vervangen door een volledig nieuw en volledig elektrisch model.

Verwacht in 2022: Volvo "XC90" Recharge

De in 2021 voorgestelde Concept Recharge is waarschijnlijk een voorproefje van de toekomstige XC90, die een andere naam zal krijgen en nog dit jaar wordt verwacht. Hij zal volledig elektrisch zijn en op een nieuw platform rusten (SPA-2). Er wordt gewag gemaakt van een Lidar-systeem dat uitgebreide mogelijkheden zou bieden voor autonoom rijden. In welke mate ook het uiterlijk zal aansluiten bij deze conceptcar, valt nog af te wachten…

2022 - Volvo Recharge concept

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten